beantwoord

Verplicht overstappen op glasvezel, anders geen internet?

  • 26 July 2022
  • 16 reacties
  • 5672 x bekeken

Beste mensen,

Kan iemand mij helpen met het volgende?

Ik heb een mailtje ontvangen van Tele2, waarin staat dat KPN glasvezel heeft aangelegd in mijn straat, en dat de koper verbinding waar ik nu gebruik van maak, over een aantal maanden stopt. 

Ik heb even gebeld met Tele2 hierover, alleen leverde dat niet echt meer duidelijkheid op. Mijn conclusie tot dusver is, dat mijn huidig DSL abonnement dan tegen die tijd stopt en ik geen internet meer heb als ik niets doe (overstap naar een duurder glasvezel abonnement). 

Ik wil echter niet verplicht worden om mijn abonnement te wijzigen, of op te zeggen. Ik ben tevreden met mijn DSL abonnement (down 60mbit, up 30mbit) en de prijs. Overstappen naar een nieuw (duurder) abonnement is voor mij onnodig.

In tegenstelling tot wat in de mail staat en wat de medewerker van Tele2 over de telefoon zei, lees ik op het forum echter, bijvoorbeeld hier, dat je internet abonnement gewoon doorloopt als je niets doet.

Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen?
Bij voorbaat veel dank!

Hartelijke groet,

Dennis

 

(p.s. Dit is het mailtje:

Beste heer ...,

Bij jou in je straat is alles klaar voor glasvezelinternet. Nu alleen jij nog. En dat is best belangrijk, want je zit nu nog op een koperaansluiting van KPN. Deze verbinding houdt over een aantal maanden op. Nú is dan ook het moment om voor Glasvezel van T-Mobile te gaan. Weet je nog, we zitten met T-Mobile onder één dak.

Glasvezel op jouw adres
No worries. Je bent klant bij Tele2. We doen dit samen. De monteur, aansluiten en activeren is gratis. En de eerste maanden krijg je korting. T-Mobile en Tele2 staan voor je klaar tot het geregeld is.

Knop: “Oké ik ga voor glasvezel”.

icon

Beste antwoord door eric 26 July 2022, 20:54

Bekijk origineel bericht

16 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Dat andere topic was alweer een jaar oud. Kpn heeft inmiddels toestemming om in gebieden koper uit te faseren zodra een aansluiting een fiber verbinding heeft. Zo zal in de komende jaren het koper netwerk volledig worden uitgefaseerd. 

Ze zijn daarmee gestart in proef gebieden. Check maar eens bij je buren die nu ook nog dsl hebben. De provider die op zo'n adres levert moet de klant informeren dat het koper uitgaat. Tevens kan dan een overstap naar glasvezel worden aangeboden.

Bedankt voor je reactie Eric.

Een overstap naar Glasvel wordt dus in de praktijk afgedwongen, niet aangeboden. En dat is dan natuurlijk voor T-Mobile het uitgerekende moment om alleen aanzienlijk duurdere abonnementen aan te bieden.


Theoretisch ben je daar niet toe verplicht omdat je natuurlijk dan ook een andere provider kan kiezen, maar in de praktijk komt het er wel op neer. Kijk, als het maar een klein beetje in prijs zou verschillen, maar nee...Mooie praktijken dit.

 

Groet,

Dennis

Reputatie 7
Badge +12

Providers die gebruik maken van het (oude) kopernetwerk worden hier ook mee geconfronteerd. T-mobile heeft er zelfs nog een rechtzaak over gevoerd,  maar verloren. Tele2 zal je in eerste instantie een omzetting aanbieden, t-mobile verkoopt onder het Tele2 merk geen internet verbinding meer. Vandaar het aanbod voor het t-mobile merk. 

Maar inderdaad,  je kan ook een ander aanbod nemen, dan niet je wel zelf die overstap regelen en even de Tele2 koper aansluiting opzeggen.

Thanks again, Eric, voor je reactie en je uitleg.

Dan weet ik in ieder geval dat ik dus geen keus heb, anders dan een nieuw abonnement af te sluiten.

 

Hartelijke groet,
Dennis

 

Reputatie 6
Badge +7

Zoveel verschil is het niet toch, qua prijs? Of heb je geen mobiel abonnement bij t-mobile/tele2 op dat adres?

Hi Floor,

Bedankt voor je berichtje.

Ik heb geen mobiel abonnement op het adres van T-Mobile, maar een héél goedkoop abonnement van de provider ‘Simpel’. Wellicht is die provider ook van T-Mobile, maar kan dit abonnement niet gebruikt worden als combi-voordeel.

Er is echt een groot maandelijks prijsverschil van bijna 15 euro. Nu betaal ik nét geen 31 euro voor 60mbit down en 30mbit up. Straks bij T-Mobile sowieso zou ik dan 45 euro per maand dienen te betalen voor 100/100mbit. Absurd. En andere providers zijn niet echt goedkoper. Met een combi-voordeel zou er 5 euro per maand afgaan bij T-Mobile, alleen is mijn ‘Simpel’ abonnement dusdanig goedkoop, dat ik uiteindelijk ook meer zou betalen. Ik betaal namelijk nu maar 2,50 euro voor mijn mobiel abonnement per maand.

Als ik een internet abonnement zou kiezen bij een andere provider met alsnog enigszins een prijs die niet veel duurder is dan wat ik nu betaal (toch wel bijna 5 euro p/m duurder minimaal), dan wordt de snelheid geknepen op een lagere snelheid dan wat ik nu heb!

Groet,
Dennis

Reputatie 2

Ik ben het helemaal met Dennis/ph Neutraal eens.

Je wordt gedwongen. Ik snap trouwens niet dat dit zomaar kan: ik had toch een afspraak met Tele2, dat zij mij bepaalde diensten zouden leveren (wij hebben alles in 1)? Tevens snap ik niet dat Kpn toestemming heeft gekregen (van wie dan?) om in gebieden het kopernetwerk uit te faseren. Degene die hiervoor toestemming heeft gegeven heeft dus niet beseft dat consumenten dan geen keuze meer hebben.  

Verder vind ik dat wij voorgelogen zijn door Kpn. Toen de glasvezelkabel aangelegd werd (en dat deden ze ook slim: je hoefde hem niet in huis te nemen, maar als je dit later alsnog zou willen moest je dit zelf betalen, iets van € 500,-) heb ik nog aangegeven dat ik tevreden was en niet over wilde naar glasvezel. Degene die ik toen aan de deur heb gehad heeft gezegd dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken en dat wij nergens toe verplicht waren. Maar inmiddels dus wel…

En over het ‘aanbod’ van T-mobile ben ik al helemaal niet te spreken: dit pakket is bijna € 10,- duurder dan wat we nu hebben… 

Reputatie 7
Badge +12

En over het ‘aanbod’ van T-mobile ben ik al helemaal niet te spreken: dit pakket is bijna € 10,- duurder dan wat we nu hebben… 

Je post 2 keer dezelfde bijdrage. In je eigen topic krijg je reactie van moderator en andere klanten,

Reputatie 4
Badge +3

Hi,

 

 

Des

 

Reputatie 4
Badge +3

KPN prijsverlaging onvoldoende voor T-Mobile en NLconnect

Nu de details van de overeenkomst tussen KPN en ACM over de wholesaletarieven bekend zijn, uiten T-Mobile en NLconnect kritiek.

JARCO KRIEK

27 AUGUSTUS 2022

COMMENTS 0

KPN prijsverlaging onvoldoende voor T-Mobile en NLconnect

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) en KPN hebben afspraken gemaakt over de wholesaletarieven op de glasvezelnetwerken van KPN en Glaspoort voor de komende acht jaar. De wholesaletarieven zijn hierdoor aanmerkelijk lager geworden. Hierdoor kunnen serviceproviders die gebruikmaken van KPN en Glaspoort glasvezel hun abonnementen voor de vaste diensten tv, internet en bellen tegen een meer concurrerend tarief verkopen. Ook zorgt de overeenkomst voor duidelijkheid over prijsaanpassingen tot 2030.

 

Kritiek

Maar nu marktpartijen de uiteindelijke overeenkomst goed hebben bestudeerd, komen ook de eerste kritiekpunten naar buiten. Zo vindt branchevereniging NLconnect – die diverse serviceproviders vertegenwoordigt die van netwerken van KPN en Glaspoort gebruikmaken – het jammer dat ACM geen marktanalyse heeft uitgevoerd voordat het akkoord ging met het uiteindelijke voorstel van KPN. ACM heeft na het eerste voorstel van KPN wel contact gehad met marktpartijen en aan de hand hiervan bij KPN aangedrongen op verbeteringen. Hierna heeft KPN aanpassingen aangebracht in het voorstel.

 

Rijke mensen

T-Mobile heeft diverse kritiekpunten. Zo vindt dit bedrijf het jammer dat ACM niets heeft gedaan aan de kritiek voor het gefaseerd uitschakelen van het kopernetwerk. Serviceproviders worden hierdoor gedwongen diensten aan te gaan bieden via glasvezel. KPN hanteert hiervoor hogere prijzen die aan abonnees doorberekend worden. Dit betekent dat mensen met een kleinere beurs meer moeten gaan betalen voor internet. T-Mobile stelt dat hierdoor snel internet alleen door de ‘happy few’ gebruikt kan worden.

 

Snelste internet

Ook is T-Mobile verbolgen dat er in de overeenkomst alleen prijsafspraken zijn gemaakt over internet met snelheden tot 1Gbps. In de komende jaren komt op grotere schaal internet met hogere snelheden beschikbaar. Als dit geleverd wordt via de glasvezelnetwerken van KPN en Glaspoort kan KPN volgens T-Mobile zelf bepalen welk wholesaletarief het serviceproviders voor dit ultrasnelle internet berekent.

Link:  https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-prijsverlaging-onvoldoende-voor-tmobile-en-nlconnect/

 

Reputatie 2

En over het ‘aanbod’ van T-mobile ben ik al helemaal niet te spreken: dit pakket is bijna € 10,- duurder dan wat we nu hebben… 

Je post 2 keer dezelfde bijdrage. In je eigen topic krijg je reactie van moderator en andere klanten,

@eric En?

Ik weet toch niet of Ph-neutraal mijn eigen bijdrage/post/topic leest? Jij toch ook niet?

En in mijn eigen topic krijg ik ook geen reactie van Tele2 of van T-Mobile. Zolang er geen fatsoenlijke oplossing van een van deze partijen komt zal ik blijven posten!

Reputatie 6
Badge +7

Dan mag je lang blijven posten

Reputatie 2

@Floor109

Dan mag jij mij eens uit gaan leggen wat dan de andere optie is, om hierover in contact te komen met Tele2.

Want iets anders als probeer het in de community krijg je niet. En zonder een bericht in de community te zetten was ik hier niet achter gekomen: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-prijsverlaging-onvoldoende-voor-tmobile-en-nlconnect/.

Wie moet ik dan anders benaderen? Wanneer geeft Tele2 dan eens een keer antwoord? Want in dit geval heeft @pHneutraal hetzelfde punt als wat ik heb: je wordt gedwongen tot glasvezel. En het aangebodene is duurder! Waar kan je met je klacht terecht? enz.

Alle Internet/t.v./bellen-klanten zouden dit moeten lezen. Hoe ze behandeld worden. Hoe Tele2 met hun (trouwe) klanten omgaat. Hoe Tele2 direct contact met de klant vermijdt. Hoe 'klantvriendelijk’ ze zijn.

Reputatie 7
Badge +12

De uitfasering van koper gaat enkele jaren duren. Er moet eerst een glasvezel alternatief worden aangelegd. Dus de omzetting brieven druppelen de komende periode op de mat. Niet iedereen tegelijk is aan de beurt, maar al jouw buren wel.

Reputatie 6
Badge +7

@Floor109

Dan mag jij mij eens uit gaan leggen wat dan de andere optie is, om hierover in contact te komen met Tele2.

Want iets anders als probeer het in de community krijg je niet. En zonder een bericht in de community te zetten was ik hier niet achter gekomen: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-prijsverlaging-onvoldoende-voor-tmobile-en-nlconnect/.

Wie moet ik dan anders benaderen? Wanneer geeft Tele2 dan eens een keer antwoord? Want in dit geval heeft @pHneutraal hetzelfde punt als wat ik heb: je wordt gedwongen tot glasvezel. En het aangebodene is duurder! Waar kan je met je klacht terecht? enz.

Alle Internet/t.v./bellen-klanten zouden dit moeten lezen. Hoe ze behandeld worden. Hoe Tele2 met hun (trouwe) klanten omgaat. Hoe Tele2 direct contact met de klant vermijdt. Hoe 'klantvriendelijk’ ze zijn.

Ik kan/mag je hier geen inhoudelijk antwoord op geven aangezien ik niet meer werkzaam ben voor Tele2.

Dat totaaltv topic kun je vinden na 1 google zoekopdracht.

Tevens is het forum geen officiaal klachten kanaal voor de thuis-diensten, je kunt proberen een (aangetekende) brief te sturen naar: Tele2 Waldorpstraat 60, 2521CC Den Haag.

Reputatie 7
Badge +12

Hi @CeeGee,

@eric en @Floor109 hebben hier wel gelijk in. We hebben dit gesprek nu in 3 verschillende topics, dus hierbij de vraag om dit centraal te houden in je eigen topic:

 

 

Ik heb hier wel al gereageerd dat we binnenkort terugkomen met een antwoord. Ik ben er momenteel druk mee bezig met mijn collega's. Ik hoop dat je nog even geduld kan hebben.

Groetjes,

Marciano

Reageer