beantwoord

Router Netgate 1100 achter het modem plaatsen

  • 9 December 2021
  • 4 reacties
  • 110 x bekeken

Achter het Tele2 modem (Technicolor, TG789bvn) wil ik de Netgate 1100 router plaatsen. Om zoveel mogelijk zelf te kunnen configureren, o.a. om een lokaal DNS voor mijn LAN.

De Netgate 1100 heeft het IP adres 192.168.1.1/24 dat is hetzelfde IP adres als van het modem, en kan dus niet werken.

Een suggestie  van Netgate was, om mijn LAN IP codering om te zetten naar b.v. 192.168.2.1 In theorie, met DHCP, zou dat goed moeten kunnen. Met die theorie ben ik het ook mee eens. Echter In de praktijk genereerd dat zoveel problemen, ik ben de vorige een half jaar bezig geweest,voordat het een beetje werkte, dat ik dat niet nog een keer wil proberen.

De helpdesk van Tele2 suggereerde port-forwarding of DMZ. Echter bij het inloggen in mijn modem kom ik beide opties niet tegen.

Hoe kan ik mijn Netgate 1100 router achter het Tele2 modem plaatsen, dat het ook werkt. En dat ik niet mijn interne LAN weer overhoop moet gooien.

icon

Beste antwoord door Bernard1 14 December 2021, 15:28

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Patrick zou gister, maandag 13 december, tussen 9 en 12 terugbellen. Dat is niet gebeurd. Daarna had ik weer gebeld, en kreeg Marjolein aan de lijn. Die bleek vrij goed op de hoogte, en ik kreeg iets meer achtergrond informatie. Toch kon ook zij het niet oplossen. 

Ik heb ook verder gekeken naar andere providers. Daar kon ik wel zelf mijn modem/router koppelen en zelf configureren, met admin rechten. Dat leek ideaal. Alleen daardoor konden ze geen internet toegang meer garanderen. Dat gaat in tegen het concept van interfaces https://en.wikipedia.org/wiki/Interface_(computing) (de Nederlandse versie is onvolledig). Een citaat:

Software interfaces provide access to computer resources (such as memory, CPU, storage, etc.) of the underlying computer system; direct access (i.e., not through well-designed interfaces) to such resources by software can have major ramifications—sometimes disastrous ones—for functionality and stability.

Ik wil juist geen direct access, met alle risico’s van dien. De internet toegang (output van het modem) is de interface. In mijn geval is dit de RJ-45 connector van de Tele2 Technicolor, TG789bvn. Tele2 heeft dus wel, en dat is zeer positief, een goede interface, en de werking daarvan garandeerd ze ook. Voor 1 connectie, is dat prima, maar niet voor een LAN, dan is een router nodig. Daarom wil ik mijn eigen router aan die interface kunnen koppelen. Om zo mijn LAN zelf te configureren. Puur technisch gezien is dat geen high-tech. Maar in de praktijk, blijkt dat, ook bij andere providers, zeer moeilijk te zijn. De provider die in staat is dit robuust en professioneel op te lossen voor de klant, zou zeer sterk staan in de markt. De tijd dat een klant maar 1 vaste verbinding heeft met internet, is allang voorbij. En niet alles kan, of wil je via wifi doen.

Reputatie 7
Badge +12

Hey Bernard, goed dat je meerdere handleidingen en topics hebt kunnen vinden! Bedankt voor het meedenken @WhTurner :raised_hands_tone2:

Wellicht dat @Floor109 iets voor je kan betekenen, maar hij helpt hier in zijn vrije tijd, dus daar zou je op kunnen wachten tot hij er is of je kunt contact opnemen met mijn collega's van de klantenservice. Zij hebben een stuk meer kennis van modems dan ik. Je kunt ze bereiken op 020-7544444.

Laat je het ons weten als het is gelukt? :smile:

Er zijn meer topics op het forum. Heb je deze al gezien (zeer uitgebreid):

Zeker, ik heb, die relevant leken, allemaal gelezen, maar niet wat mij hielp. Ik heb https://www.tele2.nl/Tele2/media/pdf/klantenservice/thuis/V-2018-020-PDF-met-meer-info-over-portforwarding.pdf gelezen, dat was te algemeen.

En https://www.tele2.nl/klantenservice/thuis/portforwarding-instellen stopte de handleiding op het moment dat het interessant werd. Bij de Broadband Connection en de type verbinding “Internet over ADSL” of “Internet” Ik heb “internet”.

 

Er zijn meer topics op het forum. Heb je deze al gezien (zeer uitgebreid):