beantwoord

Nederlandse routers updaten

  • 3 March 2022
  • 3 reacties
  • 518 x bekeken

Russische hackers zijn momenteel op grote schaal nederlandse routers  van particulieren en bedrijven aan het hacken.

Wij burgers worden opgeroepen om onze routers en ander internet apperatuur goed up te date te houden om onzelf te beschermen.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10469106/nederlandse-routers-gehackt-door-russische-hackgroep-dreiging-soms-dichterbij-dan-je-denkt

 

Nou heb ik een tele2 internet kastje waar ik alleen mee internet en bel (dus geen tv) maar ik kan nergens vinden hoe ik deze moet updaten.

 

modem Tele2

Hoe doe ik dit?

icon

Beste antwoord door eric 3 March 2022, 15:47

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +12

De routers van providers worden door de providers up to date gehouden. Tegenwoordig kun je ook eigen apparatuur aansluiten i.p.v. de provider router. Dan is het wel zaak dat zelf bij te houden.

één van de redenen dat de provider routers best veilig zijn is dat veel functionaliteit, waar hackers gebruik van kunnen maken, standaard is weggehaald. Dat is ook vaak de reden dat mensen de router vervangen voor een eigen exemplaar. Maar zolang je geen eigen server draait of een VPN naar je thuis omgeving nodig hebt is de provider router prima beveiligd.

Reputatie 7
Badge +8

Je zou natuurlijk je wachtwoord kunnen veranderen als het nu

draadloos of

user

Is. 

Vermoedelijk hebben de Russische hackers meer interesse in bedrijven, banken, gemeenten etc. 

Meer specifieke informatie over kun je hier lezen https://www.ncsc.nl/actueel/nieuws/2022/februari/23/ncsc-uk-cisa-fbi-en-nsa-waarschuwen-voor-compromittatie-van-soho-routers-door-apt-sandworm

 

Dit onderstreept trouwens ook het belang van goed phishing filtering op de provider mail. Het is geen geheim dat veel phishing aanvallen uit Rusland afkomstig zijn. Buitgemaakte persoonsgegevens worden niet alleen gebruikt om geld buit te maken of voor identiteitsfraude, ook worden ze gebruikt voor het identificeren van personen die in essentiële sectoren werken zoals watervoorziening, energie voorziening, transport, beveiliging, overheid. Op die manier kunnen doelwitten worden gekozen voor meer gerichtere aanvallen, of met behulp van spyware en key loggers inloggegevens buitgemaakt worden die gebruikt worden in essentiële sectoren. 

 

Zo kan Rusland met behulp van in phishing mails buitgemaakte gegevens en door phishing sites verspreide malware gebruiken om essentiële sectoren in Nederland plat te leggen met cyber aanvallen, geavanceerde technologie te stelen en waardevolle buitenlandse valuta buit te maken voor de oorlogskas. Het niet voldoende tegenhouden van phishing op provider niveau is dan ook een risico voor de staatsveiligheid, en raakt de veiligheid van het gehele Nederlandse volk.

 

Het is niet voor niets dat het Nationaal Cyber Security Centrum ook providers heeft opgeroepen extra aandacht aan de online beveiliging te schenken, en phishing filtering maakt ook daar deel van uit. Ook onze regering roept daar toe op, zoals jullie misschien in de toespraak van onze minister president gezien hebben.

 

Het is hartstikke mooi dat Tele2 / t-mobile met een prachtige actie de voordeur heeft open gezet voor Oekraïners, maar als ze de huidige golf van phishing mails die nu binnenkomt op onze providermail niet gaan tegenhouden, laten ze tegelijkertijd de achterdeur wagenwijd openstaan voor de Russische agressor.