beantwoord

Internet en bellen valt steeds uit

  • 21 December 2020
  • 85 reacties
  • 1443 x bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb sinds vanmorgen het probleem dat steeds mijn internet en bellen steeds met tussenpozen uitvalt.

De power en wifi lampjes op mijn modem blijven branden, maar het internet en het bellen lampje gaan dan helemaal uit. Deze blijven dan zo'n 10 seconden uit, dan flits het internet lampje een fractie van seconde rood en dan groen, en 3 seconden later is ook het bellen lampje weer groen. Dit is vanmorgen nu zo'n 20-30 keer gebeurd, soms is het een half uurtje goed, soms maar een paar minuten voordat het weer gebeurt.

 

Modem reset is gedaan en bekabeling gecontroleerd. Kan iemand van tele2 een blik werpen? Bellen is ondoenlijk omdat de telefoon ook steeds mee uitvalt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 December 2020, 09:43

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

85 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Lijnmetingen, nieuwe appatuur verzenden of eventueel monteurs aansturen doen ze alleen via de telefonische helpdesk. Voor zo'n troubleshoot moet je ook zelf even terplaatse zijn. Het makkelijkst is het als je even met een mobiel toestel belt.  Dan wordt je ook gelijk geholpen door de afdeling met de juiste tools.

Inmiddels al een uur aan de lijn met helpdesk, harde reset gedaan en alles, lijn blijft instabiel, we gaan een monteursafspraak maken. Helpdesk heeft me teruggebeld op mijn mobiel zodat ik geen uur aan belkosten heb, prima.

Reputatie 7
Badge +12

Kijk, dat is meedenken met de klant!

Inderdaad eric, keurig geregeld door tele2!

 

Op dit moment blijft het modem wel online, maar zie nog wel instabiliteit in de snelheidsmetingen (bij sommige metingen halveren opeens de down of upload snelheid, of zie je tijdens de meting opeens de snelheid naar beneden vallen), en ook de helpdesk medewerker gaf aan nog steeds instabiliteit in de lijnmeting te zien, ook na een harde reset.

Ik wacht de sms voor het afspraak maken met (kpn) monteur af :)

Er wordt behoorlijk aan het netwerk gewerkt hier aangezien mijn hele woonplaats op dit moment op glasvezel wordt aangelegd, dus ik denk dat dat er eventueel iets mee te maken kan hebben.

Reputatie 7
Badge +12

Tja, het is te hopen dat ze het dan kunnen vinden. KPN kan met dezelfde lijnmeting ook vaststellen op hoeveel meter van de centrale de verstoring zich bevind. Hopenlijk is het op een soort verbindingspunt, dan is het snel te verhelpen. Een “verzopen kabel” vinden is veel lastiger. 

Maar jij gaat dus nog niet aan de glasvezel, of is dat ook in aantocht?

De glasvezel verbinding zit hier inmiddels in de meterkast. Dat zal er vast wel eens een keer van komen, maar we zitten echter in het midden van het regelen van een uitvaart en de nasleep er van, dus wil net nu even niet met dat soort omzettingen bezig gaan met toch altijd een risico dat het net even niet goed gaat om de een of andere reden. Het is nogal stressen hier dus kan er even geen verbindingsproblemen bij hebben nu… maar ja, die komen nooit gelegen...

Reputatie 7
Badge +12

Heel vervelend @Shilka . Ja, dan wil je niet met deze zaken bezig zijn. Hoewel kabel issues ook nog wel eens wat doorloop en onderzoek tijd kan kosten. Zeker met de feestdagen nu. Maar laten we het eerste bezoek eens afwachten.

Ja ik ben ook benieuwd. Vanmiddag heb ik heel de middag online kunnen zijn maar nu in het laatste uur weer 2 keer verbinding verlies.

Ik heb 1 keer eerder kabel issues gehad. Toen bleek volgens de kpn monteur dat “iemand mijn aansluiting in een straat kast met geweld had losgetrokken.” KPN heeft toen gewoon de aansluiting in de kast opnieuw gemaakt en was het geheel in 5 minuten opgelost. Ik hoop dat het nu weer wat simpels is.

Ok, de KPN monteur is vanmorgen langs geweest. De aansluiting en signaal was thuis op moment van meten prima in orde, daarna is de monteur naar de aansluitingskast 400 m verderop gereden. Vandaar heeft hij mij gebeld dat de aansluiting daar niet in orde was, zo gauw hij mijn aansluitingskabel in de kast vastpakte had hij hem los in zijn hand. Het betrof nog een ouderwetse soldeerstrook aansluiting. Hij heeft de aansluiting opnieuw gemaakt en gesoldeerd. Het lijkt dus dat dit de oorzaak van mijn internet onderbrekingen geweest was, een slechte soldeer connectie in een aansluitkast. Ik hou de vinger aan de pols en zal laten weten als er weer problemen zijn, maar ik neem aan dat het nu verholpen is.

 

Ben blij dat het zo vlot verlopen is, met complimenten voor de tele2 helpdeskmedewerker die zo vriendelijk was mij terug te bellen op mijn mobiel zodat ik mijn prepaid tegoed niet op hoefde te souperen, en voor KPN voor de vlotte monteurs afspraak en professionele afhandeling :)

Reputatie 7
Badge +12

Klinkt inderdaad als een schoolvoorbeeld hoe storingen opgelost kunnen worden. Het blijft techniek, dus soldeer kan los laten, maar die reparatie kan neem ik aan weer een tijdje mee :)

Reputatie 7

Beetje jammer dat KPN na alle wijkcentrale upgrades nog steeds die oude, kwetsbare soldeer aansluiting laat zitten, maar verder wel goed opgelost. Voordeel voor KPN is natuurlijk wel dat zij als aangewezen beheerder van het netwerk zelf wel de wijkcentrale in mogen. Dit in tegenstelling tot de andere providers.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi @Shilka,

Bedankt voor jouw updates en fijn om te horen dat het probleem is verholpen! 

Mocht er nog iets zijn met jouw verbinding geef het dan hier door, dan zorg ik ervoor dat jouw case een update krijgt. Alvast fijne feestdagen toegewenst! :evergreen_tree:

Dank je wel @Cas van Tele2 

 

Dan kun je meteen aan mijn case toevoegen dat vandaag (24ste) rond 18.50 uur wéér mijn internet en telefoon uitviel en 20 seconden later weer online kwam zoals beschreven in de eerste post. Het probleem speelt dus nog steeds. 

De hele vakantieperiode mijn modem niet op uitval kunnen betrappen, maar nu de werkzaamheden met aanleg van glasvezel in mijn woonplaats weer hervat is vandaag 5 januari om 15.41 weer een korte uitval (30 seconden) van internet en telefoon.

Aangezien er geen uitval was toen de glasvezelwerkzaamheden in mijn woonplaats stil lagen vermoed ik nog steeds een samenhang met die werkzaamheden. (Alsof er aan het eind van de dag van de werkzaamheden een hele cluster nieuwe connecties wordt aangesloten waardoor er even een piek belasting op het net is die voor kortstondige uitval/connectie reset leidt of zo). Ook voordat ik mijn OP had gepost had ik regelmatig aan het eind van de dag last van een eenmalige korte uitval (Het is meer een her-connectie). Toen niet over geklaagd aangezien ik verband vermoedde met de werkzaamheden en door medische en familie omstandigheden wat anders aan mijn hoofd had.

Nah ja, als het bij eens per 1 a 3 dagen blijft en ook uiteindelijk ook weer ophoudt als het glasvezel circus hier vertrekt valt er mee te leven in ieder geval.

En wederom 5-1-2021 om 19.28u

Reputatie 6
Badge +2

Hallo @Shilka,

Bedankt voor je duidelijke update! Ik heb jou dossier een update gegeven met deze informatie. Als de korte uitval aanhoudt tot een langere disconnectie dan weet je ons te vinden!

za 09-01-21 om 18.02u

zo 10-01-21 rond 18.50u

za 16-01-21 om 13.28u

za 16-01-21 om 14.20u

 

Iemand enig idee wat dit soort reconnects forceert? Het lijkt niet op een firmware push want dan blijft het internet lampje meestal langer rood terwijl de firmware gedownload wordt. Het is echt alleen maar iets van een reconnect. Het is echt iets van de afgelopen maanden.

 

Zo 17-01-21 om 20.09u

Reputatie 7

Wie legt er glasvezel aan, KPN of T-Mobile?

KPN. 

ok, net weer een tijd geprobeerd te posten, maar deze post gaat in moderation queue in plaats van dat ie gepost wordt?

 

Ma 18-01-21 om 10.48u weer een down en reconnect in ieder geval. 

Reputatie 7
Badge +12

Misschien handiger dat je met Cas een prive chat hierover onderhoud? Het is voor overige forumleden niet echt intressant om elke keer een post met een tijd te zien..

Nog beter, vraag een directe lijn met de technische dienst. Cas geeft het natuurlijk ook alleen maar door.

Of misschien juist wel. Zo zou het andere Engelstalige topic hier wel eens een vergelijkbaar probleem kunnen zijn. Of ziet iemand een overeenkomst met de tijd waarop een reconnect plaats vindt.

Zo'n eens in de paar dagen reconnect is nou typisch iets waar mensen niet snel over bellen omdat het iets is wat maar seconden downtijd geeft en je net in de gaten moet hebben. En als je dan bij bellen ook nog 40 wachtenden voor je vindt typisch iets waar niet snel over geklaagd zal worden, maar wat wel juist kan wijzen op een onderliggend probleem wat misschien wel opgelost kan worden.

Dat zag je bij mijn mailprobleem wel. 4300 mensen met hetzelfde probleem(pje), maar alleen ik en een andere klant meldt het.

Het steeds opnieuw posten wordt trouwens veroorzaakt door het sluiten van de edit mogelijkheid na een uur. Anders zou ik wel een postje met tijden maken en daar langzamerhand een steeds langer lijstje van maken.

Als je het echt irritant vindt kan ik de tijden wel opsparen en er een wekelijkse update van maken :)

Reputatie 7
Badge +12

 

Als je het echt irritant vindt kan ik de tijden wel opsparen en er een wekelijkse update van maken :)

Top idee. Kan me ook voorstellen dat dit beter werkbaar is voor Cas. Die zal ook jouw meldingen moeten doorzetten.

Ja het is een raar probleem. De hele kerstvakantietijd geen problemen gehad, nu steeds weer zo eens per dag. Voorheen had ik het ook wel eens, maar dat was dan eens in de paar weken, meestal op de zaterdag aan het begin van de avond. ik ging er toen van uit dat het om firmware updates ging. 

 

Zou het ook gewoon drukte kunnen zijn, nu met de lockdown en thuisstudie en zo? Dat het zo druk wordt dat sommige routes overbelast worden, waardoor sommige connecties gereroute worden, wat dan voor een reconnect van het modem zorgt? Zoiets? Ik heb er niet veel verstand van, maar dit zijn de dingen die door mijn hoofd gaan bij een reconnect, want meer dan dat lijkt het ook niet te zijn.

Dit ook, omdat het toen op die bewuste dinsdag (mijn OP) wel 20-30 keer gebeurde. Dat was de dag dat verschillende banken hun betaalverkeer zagen uitvallen, waarbij aan een hack of ddos aanval gedacht werd. Later bleek het gewoon veroorzaakt door een enorm hoog aantal pin betalingen wat voor overbelasting van het internet zorgde.

 

Affijn, ik hoop dat je begrijpt dat ik de tijden niet post ‘om maar zoveel mogelijk klaagmomentjes op te sparen’ of zo, maar in de hoop dat er iemand reageert met, hey, om die tijd had ik dat ook, of in de hoop dat er zich misschien een patroon aftekent.

Hiervoor waren de doordeweekse reconnects voor 95% tussen 17.00 en 19.00u, en die in het weekend meestal ook in het begin van de avond. In die zin is de reconnect van vandaag best wel afwijkend, voor het eerst dat de thuisscholing er plat door komt te liggen.

Het is dan ook niet meer dan een licht ongemak, alhoewel we nu wel al een paar keer gehad hebben dat het midden in een telefoongesprek gebeurd, of midden in een stream (waarbij ik de streamende host ben).

Ik sta open voor een theoretische discussie in ieder geval :)