beantwoord

Internet en bellen valt steeds uit

  • 21 December 2020
  • 85 reacties
  • 1358 x bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

85 reacties

OK, aangezien ik super opgefokt was over het nieuws dat mijn e-mail account weer eens niet veilig blijkt te zijn voor afschaffing en ik weer uit internet werd geknikkerd heb ik maar besloten niet meer op een monteur te willen wachten en heb zelf de schroevendraaier ter hand genomen, aangezien fais toch positieve berichten had nadat er iemand aan zijn aansluitingen had zitten rommelen, en ik redelijk kookte van binnen en zoiets had van we zien wel of alles het blijft doen....

 

Ik heb een soort combinatie van type 2 en type 3 aansluiting, waarbij een draad, aangesloten in de meterkast naar het oude type 2 stekkerdoos is aangesloten. Ik heb de telefoonaansluiting in mijn woonkamermuur opengemaakt. Het is een dubbele telefoonaansluiting, met boven de 4 pins stekker aansluiting, en onder een soort blokje met een stel schroefjes op een rij, genummerd 1 tot 6.

Er vielen me 3 dingen op;

  1. Van de  vier pins stekker aansluiting zag het metaal er flink wit geoxideerd uit.
  2. Op het onderste blokje zaten allemaal grijze, witte, doorzichtige en gestreepte draadjes aangesloten. Deze draadjes waren allemaal afkomstig van schijnbaar een oude binnenkomende in de muur aanwezige oude ptt kabel, met een enorme kluwen losse draadjes nog die allemaal achter de aansluiting zaten gepropt. Een hele hoop kale kabel uiteindes overal in de doos, maar niets zat daadwerkelijk op de bovenste stekker aansluiting aangesloten.
  3. De kabel uit mijn meterkast afkomstig zat met een blauwe en een rode draad aan de stekker aansluiting aangesloten; rood op linksboven (a), blauw op rechtsboven (b) Toen ik echter de stekkeraansluiting uit de doos losmaakte zag ik een kort blauw draadje dat de pin rechtsboven (b) langs de achterkant  van het stekkerblok met de pin rechtsonder (eb) verbond.

 

Ik heb toen de volgende dingen gedaan:

  • ik heb alles gedemonteerd en losgehaald
  • ik heb alle draden van het onderste blokje met nr. 1 t/m 6 losgehaald
  • aangezien ik bang was dat alle kale eindes sluiting zouden kunnen maken met het bovenste stekkerblok, heb ik alle kale draden afgeknipt en de oude ptt bundel goed verdraaid en weggeduwd naar de onderste helft van de aansluitdoos, ver weg van het bovenste stekkerblok
  • Ik heb alle draden van het stekkerblok afgehaald, alle onderdelen gedemonteerd, alle geoxideerde delen schoongemaakt met schuurpapier.
  • Ik heb alleen de rode draad van de kabel uit mijn meterkast aan linksboven (a) vastgemaakt, en alleen de blauwe draad op rechtsboven (b). De grijze en witte draad heb ik nergens aan verbonden en kortgeknipt.
  • ik heb de verbindende korte blauwe draad tussen rechtsboven (a) en rechtsonder (eb) verwijderd en niet meer teruggeplaatst.
  • ik heb alles weer gemonteerd, daarna weer mijn modem aangesloten

 

En toen deed het modem en mijn telefoon het in ieder geval weer!

Ik heb het modem, onder gebruik, 40 minuten laten lopen, en dit zijn mijn, zeg maar gerust, nieuwe, modemwaardes:

 

Een enorm verschil! Ten eerste; CRC errors 0/0 , maar ja, dat had ik wel eens vaker.

Maar kijk eens naar de FEC errors! Waar ik eerst in 40 minuten gemiddeld zon 1.700.000 FEC errors had, heb ik er nu in 40 minuten maar 203!

En mijn attainable rate is van 63-69.000 naar boven de 90.000 gestegen!

 

Nu heb ik 2 vragen:

 

  • zou dit kunnen betekenen dat ik mijn aansluiting net gerepareerd heb?
  • moet ik het blauwe draadje dat van (b) naar (eb) liep inderdaad weglaten? Ik heb zowel met als zonder draadje getest en het leek niet veel uit te maken.

 

Ik ben nu wel benieuwd of ik nu een stabiele lijnmeting krijg. Ik zal eens kijken wat er gebeurd komende week. Of misschien als @Cas van Tele2 nog eens tijd heeft om een lijnmeting te doen.

Ik ben benieuwd.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Kijk, je huisvlijt heeft een mooi resultaat!

Reputatie 7
Badge +2

Toppie en respect, @Shilka om zo minutieus je aansluiting door te lopen. Dat heeft ook ooit (bij een andere provider) mijn tv storing opgelost. Het is een dagje investeren, maar dan heb je ook wat! Ik ben heel benieuwd of het probleem nu opgelost is, ik hoop het voor je!

Reputatie 6
Badge +2

Hoi @Shilka,
Je hebt al een heleboel zelf onderzocht zo te zien en als jouw meting beter is dan lijkt het erop dat je iets hebt gefixt. Ik heb meteen een uitgebreide lijnmeting bij je uitgevoerd met handmatige checks. De uitkomst is dat er kans is dat de lijn instabiel is. 
 

Is het raar als ik zeg dat het bijna onwennig voelt om een compliment van jullie te krijgen? Maar bedankt. :)

Ik hoop het ook, we zullen het zien. ik heb in ieder geval het gevoel dat ik nu alles er aan gedaan heb om de kansen op een oplossing te vergroten. Alleen mijn bureaulamp heeft  het geïnvesteerde dagje niet overleeft, maar als het gewerkt heeft is dat de moeite meer dan waard.

Oh @Cas van Tele2  ik had je bericht helemaal gemist, tegelijk gepost. Hmm, ik wacht nog maar even af dan, Guidion staat voor volgende week donderdag ingepland, als het nog doorgaat na deze winterse week in ieder geval, de afspraak is al eens verzet door Guidion. Alle vorige keren was de lijn sowieso instabiel. Kans op instabiel klinkt dan al ietsje beter. We gaan het zien, ik kan komende dinsdagochtend nog beslissen of ik de monteur kan annuleren of niet. Zou zonde zijn als hij voor niks komt, want ze lijken wel heel druk bezet.

Tot zover is het goed nieuws, mijn modem loopt nog als een zonnetje, geen reconnects meer gehad, 0/0 CRC errors, FEC errors is stabiel laag en attainable rate is inmiddels boven de 100.000 kbps uitgeklommen.

 

Als dit maandagavond nog zo is zal ik de guidion monteur annuleren. Komt er voor een gelukkige ook nog eens een tijdslot vrij waardoor ie niet meer dan 3 weken op een monteur hoeft te wachten! :)

Aangezien mijn modem al 110 uur online is zonder reconnects, en het aantal CRC errors nog steeds 0/0 is ga ik de monteur maar annuleren en mijn probleem als opgelost beschouwen.

Ik neem aan dat ofwel die grote bundel kale draad uiteindes achter de stekkeraansluiting ergens contact gemaakt heeft, ofwel dat het extra lusje van de 2e naar de 3e pin van de stekkeraansluiting het probleem geweest is.

Mocht er in de toekomst al nog eens problemen optreden dan maak ik wel een nieuw topic aan aangezien deze ook al op opgelost staat.

Is bij jou alles nog steeds stabiel online zonder reconnects @Fais ? Dan kan wat mij betreft dit topic gesloten worden.

Reputatie 2

@Shilka Hier is ook alles nog steeds stabiel, ik weet zelf niet precies wat er aan de hand was bij mij maar ik ga niet klagen. Ben blij dat het opgelost is voor ons beide!

Reputatie 6
Badge +2

Goed om te lezen dat het gelukt is @Shilka en dat de lijn stabiel is.

Dat is echt een hele prestatie! :grin: