beantwoord

Internet en bellen valt steeds uit

  • 21 December 2020
  • 85 reacties
  • 1371 x bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

85 reacties

Reputatie 2

16:03 24-1-2021
16:20 24-1-2021
16:29 24-1-2021
16:53 24-1-2021

 

00:41 26-1-2021
01:29 26-1-2021
01:35 26-1-2021
15:46 26-1-2021
18:20 26-1-2021
18:45 26-1-2021
19:18 26-1-2021

20:00 26-1-2021

 

00:12 27-1-2021
00:14 27-1-2021
00:45 27-1-2021
00:50 27-1-2021
00:51 27-1-2021
13:40 27-1-2021
13:46 27-1-2021
13:54 27-1-2021
14:11 27-1-2021
15:14 27-1-2021
15:21 27-1-2021

 

00:56 28-1-2021
01:03 28-1-2021
16:37 28-1-2021
16:55 28-1-2021
17:00 28-1-2021
17:02 28-1-2021

 

01:38 29-1-2021
01:50 29-1-2021
01:57 29-1-2021

 

15:14 30-1-2021
15:25 30-1-2021
16:38 30-1-2021
17:22 30-1-2021
19:14 30-1-2021
22:35 30-1-2021
22:36 30-1-2021
22:38 30-1-2021
22:51 30-1-2021

 

10:51 31-1-2021

 

Dit zijn de momenten wanneer ik geen internet had/router resette van de afgelopen week. Ik had op de 25ste juist helemaal geen problemen maar zoals je ziet zijn de andere dagen afschuwelijk. Het langste dat mijn modem niet gereset heeft van de afgelopen 2 weken is 60 uur.

Hopelijk is het voor jou gefixed! 

Tjemig @Fais , dat is gewoon echt niet leuk meer zeg! Wat een gigantische sloot aan disconnects. Heeft er bij jou al eens iemand in de straat of wijkkast gekeken?

Geen idee ook waar je de oorzaak van zoiets moet zoeken. Ben zelfs al met het weer aan het vergelijken… Ik heb ook even gegoogled naar mensen met soortgelijke klachten maar niet echt veel kunnen vinden tot nu toe...

Ja het is een raar probleem. De hele kerstvakantietijd geen problemen gehad, nu steeds weer zo eens per dag. Voorheen had ik het ook wel eens, maar dat was dan eens in de paar weken, meestal op de zaterdag aan het begin van de avond. ik ging er toen van uit dat het om firmware updates ging. 

 

Zou het ook gewoon drukte kunnen zijn, nu met de lockdown en thuisstudie en zo? Dat het zo druk wordt dat sommige routes overbelast worden, waardoor sommige connecties gereroute worden, wat dan voor een reconnect van het modem zorgt? Zoiets? Ik heb er niet veel verstand van, maar dit zijn de dingen die door mijn hoofd gaan bij een reconnect, want meer dan dat lijkt het ook niet te zijn.

Dit ook, omdat het toen op die bewuste dinsdag (mijn OP) wel 20-30 keer gebeurde. Dat was de dag dat verschillende banken hun betaalverkeer zagen uitvallen, waarbij aan een hack of ddos aanval gedacht werd. Later bleek het gewoon veroorzaakt door een enorm hoog aantal pin betalingen wat voor overbelasting van het internet zorgde.

 

Affijn, ik hoop dat je begrijpt dat ik de tijden niet post ‘om maar zoveel mogelijk klaagmomentjes op te sparen’ of zo, maar in de hoop dat er iemand reageert met, hey, om die tijd had ik dat ook, of in de hoop dat er zich misschien een patroon aftekent.

Hiervoor waren de doordeweekse reconnects voor 95% tussen 17.00 en 19.00u, en die in het weekend meestal ook in het begin van de avond. In die zin is de reconnect van vandaag best wel afwijkend, voor het eerst dat de thuisscholing er plat door komt te liggen.

Het is dan ook niet meer dan een licht ongemak, alhoewel we nu wel al een paar keer gehad hebben dat het midden in een telefoongesprek gebeurd, of midden in een stream (waarbij ik de streamende host ben).

Ik sta open voor een theoretische discussie in ieder geval :)

 

Reputatie 2

@Shilka KPN heeft alleen een paar keer gemeten op afstand, ik heb al een paar keer gevraagd of ze buiten kunnen kijken maar volgens hun ligt het probleem thuis. Ook hebben tele2 en KPN al een discussie met elkaar gehad over waar het kan liggen, en volgens mij hebben zij helemaal niet buiten gekeken. Ik heb tenminste niks over van gehoord als ze dat wel of niet hebben gedaan.

Het is nu even afwachten op de (derde) monteur en daarna kijken we weer. 

Waah, het gaat hier goed mis nu;

Do 04-02-2021:

8.56u reconnect

10.48u reconnect

18.10 t/m 18.34 Na reconnect 24 minuten lang wel bellen, maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

18.35 reconnect

18.39 reconnect

18.42 t/m 18.46 Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

18.56 reconnect

18.59 t/m 19.03 Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

19.04 t/m 19.06 Na reconnect 2 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

 

heb tussendoor zo nu en dan een speedtestje gedaan, zat iets van een dipje in het verloop; (deze grafiek loopt van 18.35 tot 19.08 u)

 

 

Helpdesk gebeld, wacht nu op smsje om guidion afspraak te maken...

Pfff, eerstvolgend beschikbare tijdslot voor monteur, over 2 weken…

Edit, nagenoeg identieke tijden nu  bij jou en mij zie ik?

Hier bijft t modem nu vooralsnog online, wel slechts een download snelheid die een stuk  lager is dan normaal nog steeds (onder de 50 nu ipv rond de 57 Mbps)

Ben benieuwd of de monteur morgen nog iets voor je kan betekenen… succes in ieder geval!

Hallo @Fais , als je dat zou willen doen graag!

 

Heb je ook een ZTE modem? En normaliter ook vooral last op doordeweekse dagen rond einde middag / begin van de avond?, Soms in het weekend idem? En had je ook tijdens de kerstvakantie tijd weinig tot geen last, maar daarna weer wel? Ik ben benieuwd of we overeenkomsten vinden…

Vandaag was het al weer 3 x mis trouwens :(

Reputatie 7
Badge +2

KPN. 

Ja als het KPN glasvezel is en de KPN koper lijn, dan zou het zo maar eens met elkaar te maken kunnen hebben.

Nu vanaf  21.10 tot 21.51 wel telefoon, maar internet lampje rood gebrand en dus geen internet. Elke paar minuten reconnecte het modem met steeds hetzelfde resultaat. Na 21.51 dus wel weer internet. Zo ziet mijn modemstatus er uit terwijl het rode lampje brandt, geen IPv4 connectie, maar link status is up en geeft wel bandbreedte weer;

Als het modem reconnect geeft deze als reden aan:

Disconnect reason No Carrier

 

Ook zoals je ziet nu opeens veel meer CRC errors in korte tijd terwijl thuis hier niets veranderd is.

Iemand enig idee?

Ok, gisteravond verder continu herstartend modem, dan weer wel, dan weer niet met internet. Telefoon kwam wel steeds online. Op de momenten dat er wel internet connectie was vele honderden CRC errors per minuut op de downloadzijde. Ben toen maar op bed gegaan…

 

Om 4.30 uur weer opgestaan en gekeken. Modem was online en liet zien vanaf middernacht online te zijn geweest. Ik heb toen het modem opnieuw laten opstarten voor een verse meting, en heb youtube op autoplay aangezet om een continue download te creëren. Download snelheid van 18.35u gisteren tot vanmorgen 4.30 uur zag er toen zo uit:

 

Net weer opgestaan, modem is nog online, en de verbinding ziet er opeens veel stabieler uit dan deze in de laatste maanden geweest is:

 

Er vallen een aantal dingen op. Ondanks continu video stream in bijna 3 uur tijd opeens 0/0 CRC errors!

Ook de FEC errors zijn gehalveerd. De attainable uprate is opeens ook met 2200 Kbps toegenomen.

 

Ik ga het eens even aankijken, maar het lijkt er dus sterk op dat er buitenshuis iets is stukgegaan, dat het waarschijnlijk problemen heeft veroorzaakt bij meer mensen dan alleen mij waardoor er ergens een reparatie of fix heeft plaatsgevonden, want mijn lijn is nu hij weer werkt opeens een stuk helderder dan de afgelopen maanden. En laat het duidelijk zijn dat ik in huis niets heb aangeraakt of veranderd.

Mocht de komende week opeens probleemloos verlopen dan annuleer ik de monteur van Guidion.

 

(Ik ben overigens niet bekend met guidion, maar ik kon voor de eerstkomende 3 weken geen monteur krijgen... pas nadat ik de planner een keer of 50 verzocht had om opnieuw een datum te zoeken vond ik een slot voor over 2 weken. Niet echt lekker als je internet er uit ligt. Dit voldoet niet echt aan het streven om eventuele downtijd van een internetconnectie tot maximaal 1 dag te beperken. Maar laat ik hopen dat ik geen monteur meer nodig zal hebben… )

Ik hoop dat ze iets kunnen vinden @Fais , het is gewoon niet leuk meer zo. Na mijn rampavond van gisteren is nu mijn modem nog steeds probleemloos online. Krijg nu wel wat CRC errors, maar dat blijft beperkt tot zo'n 30 per uur. Ik ga het gewoon maar aankijken de komende week. Blijft alles de hele week zonder enkele reconnect online dan annuleer ik guidion. Ben nou wel eens klaar met trouble shooten...

Reputatie 7
Badge +4

@Fais  Probeer eerst eens even met een verlengsnoer of de verbinding inderdaad stabieler wordt. De verwachting is er zeker. Een modem moet je eigenlijk binnen 1.5 meter van het ISRA punt plaatsen voor het beste resultaat.

Mijn modem staat met een 1 meter snoer aangesloten op het isra punt. Ik heb geen ptt doosje in de meterkast, bij mij zit gewoon een stekker aansluiting in de muur op 10cm naast mijn pc. Laten we ook niet vergeten dat mijn modem het 2 jaar lang prima gedaan heeft zonder dit reconnect gedrag, wat een paar maanden geleden begonnen is. Heeft bij jou het modem het eerst ook gewoon goed gedaan totdat dit gereconnect een paar maanden geleden begon @Fais ?

KPN heeft tegen mij gezegd dat er niks mis ws met de aansluiting binnenshuis. Die zag er prima uit, en bovendien heeft de KPN monteur de aansluiting binnenshuis ook nog eens opnieuw gemaakt.

De telefonische helpdesk medewerker van tele2 neem ik altijd met een korreltje zout, die vroeg me de gegevens van de voedingsstekker (hoeveel volt staat er op) op te lezen en beweerde dat het aan de voeding lag, terwijl ik gewoon de door tele2 bij het modem meegeleverde voeding gebruik...

 

En net weer twee keer binnen 6 minuten een reconnect...crap. Ben d'r nu wel klaar mee. Wordt dus twee weken wachten met de verwachting dat de monteur van Guidion niet veel zal kunnen uithalen aan Fais’ verhaal te oordelen. Geen internet expert hier die hier chocola van de genoemde verschijnselen kan maken?

Reputatie 7
Badge +4

Crc errors kunnen alleen optreden tussen Dslam in de wijkcentrale en jouw modem. KPN gaat niet zoeken zolang er geen thuischeck door de provider is gedaan. Dus dat is inderdaad stap 1.

Dank je wel eric! Kan zo'n monteur gewoon de lijn tussen aansluitpunt en modem doormeten bij zo'n bezoek?

Ik heb geen idee hoe dat gaat.

 

En vind je het waarschijnlijk dat het probleem hier bij mij thuis ligt na zo'n avond als gisteren waar het internet er langdurig uitligt, en daarna opeens weer een halve dag zonder probleem functioneert zonder dat ik de bekabeling ook maar aanraak? Zegt het feit dat telefoon wel terug kwam maar internet niet iets?

 

Nu net had ik net in de modem gegevens gekeken en zag geen CRC errors, toch herverbond het modem weer nog geen halve minuut daarna. Duid herverbinden ook zonder CRC errors ergens op?

 

@eric overigens moet ik er nog bij vermelden dat alle lijnmetingen nog steeds instabiel zijn. Dat was de reden dat de eerste keer meteen KPN werd ingeschakeld. Ook de laatste keer dat ik belde was de lijnmeting instabiel. De reden dat ze toch guidion ipv kpn aansturen sturen was omdat de kpn monteur vorige keer was geweest en had gemeld dat de aansluiting in orde was. Dat was hij thuis ook wel, maar in de wijkkast zeker niet. Daar liet de kabel los van mijn aansluiting toen hij hem beetpakte immers. De aansluiting heeft hij opnieuw gesoldeerd, en hij is er toen van uitgegaan dat dat het probleem was en heeft verder daar geen controles uitgevoerd. Toch waren de problemen toen niet over. Ik vind dus de reden om kpn nu niet aan te sturen omdat de vorige keer 'alles’ in orde was niet helemaal steekhouden.

 

Ik heb ook momenten dat ik na een modem reset vele uren lang geen enkele crc error heb, met name tijdens de rustige internet momenten (midden in de nacht bijv, terwijl ik dan wel actief van mijn verbinding gebruik maak). Dat zou je niet verwachten bij een probleem thuis met verkeerde bekabeling of manier van aansluiten, Dan zou je de crc errors dan toch ook moeten zien? Of redeneer ik nu verkeerd?

@Fais Ik heb zelf wel alle aansluiting nagekeken, aan alles getrokken gedraaid en bewogen om te zien of er sprake was van losse contacten, stekkers of iets dergelijks, maar dat doorstaat mijn modem allemaal met glans. Voor de rest is geen andere manier van aansluiten voor mij mogelijk.

 

Ik had net als jou hiervoor wel eens zo ééns in de drie/vier weken dat het modem uitviel en opnieuw verbinding maakte, maar dat was anders. Dan bleef het internet lampje een stuk langer rood voordat de verbinding weer terug kwam. Naar ik begrepen heb zijn dat gepushte firmware updates. Daarom blijft het lampje langer rood omdat dat de tijd is die het modem nodig heeft om de nieuwe firmware te downloaden en installeren voor het de verbinding weer hersteld en open zet. (correct me if I'm wrong @eric of andere experts). Dat beschouwde ik altijd als normaal. Bovendien kon je dat voorkomen door zo nu en dan je modem zelf een soft reset te geven op een moment dat het jezelf uitkomt, dan wordt eventuele nieuw beschikbare firmware meteen gedownload en geïnstalleerd zonder dat je tot het moment komt waarop het echt gedwongen gepushed word. (again correct me if I'm wrong) Bovendien is een korte uitval zo ééns in de maand nog wel iets waar mee te leven valt in mijn optiek.

 

Nu zijn het echt gewoon korte reconnects waarbij ik niet het idee heb dat er sprake is van een firmware download; het internet en bellen lampje floepen uit terwijl het power en wifi lampje groen blijven branden. Tien tot 20 seconden later gaat het internet lampje héél eventjes rood aan (amper een halve seconde misschien) en wordt dan meteen groen, enkele seconden later wordt het bellen lampje dan ook weer groen. Voor mijn gevoel wordt er dan dus niet firmware gedownload, maar is er echt puur alleen sprake van een ‘reconnect’.

 

Op zich iets wat je niet snel zult merken tijdens gewoon internet browsen bijvoorbeeld (tenzij je net tijdens die 30 seconden een nieuwe pagina aanklikt) maar dus wel als je net in een telefoon gesprek zit, of tijdens online game, of, zoals meestal bij mij, terwijl ik zelf aan het streamen ben. iedereen die mijn stream bekijkt verliest dan verbinding met de stream. Mijn streaming software doet wel aan automatisch her-verbinden, maar dan is de helft van mijn viewers wel vertrokken, als ze niet allemaal vertrekken. Afgelopen maandag viel hierdoor mijn stream nog 5 keer uit binnen anderhalf uur tijd. Ik krijg dan een seintje van stream-manager software die ik op een apart device heb lopen en dan kijk ik meteen naar mijn modem en zie dat de lampjes weer uit zijn dan. Begint nu best wel erg irritant te worden...

 

Ik zat even cijfertjes te vergelijken in de modem data, en wat me opvalt is dat vooral Noise Margin (down) aan het dalen is;

Zoals je ziet is hij nu 4.6, vanmorgen nog 5.2 en gisteravond nog 6.3

 

Ik heb het opgezocht, en google verteld mij dat noise margin aangeeft hoeveel sterker het signaal is dan de ruis op de lijn (hoe hoger, hoe beter). Is het juist om de conclusie te trekken dat het downloadsignaal steeds zwakker aan het worden is? De noise margin voor upload blijft wel stabiel hierbij op 5.1 Of is de noise hoger aan het worden. Dat kon o.a. veroorzaakt worden door drukte op de DSLAM. Is het gewoon te druk en zorgt dat voor de heel lage noise margin? Dat zou verklaren waarom ik op de rustige momenten geen CRC errors heb, en bij drukte wel. Ik las recentelijk ook dat KPN erg veel druk op hun systemen zag in de lockdown, maar dat die systemen het wel aankonden. Kan het zijn dat mijn verouderde wijkcentrale (soldeerstrookaansluitingen) gewoon de drukte niet aan kan, waardoor de ruis te erg wordt, waardoor het modem zo nu en dan het signaal even kwijtraakt en moet herverbinden?

 

Is jouw noise margin ook erg laag @Fais ?

 

Hierbij ook, kan iemand uitleggen hoe mijn actual rate groter kan zijn dan de attainable rate? Ik dacht dat attainable rate het maximum was?

 

Ik wou dat ik hier verstand van had. Hoop nog steeds op een tech wonder die iets met die cijfertjes kan…

 

 

Reputatie 2

@Shilka Krijg jij ook veel CRC errors?

En misschien niet dat het veel uitmaakt maar dit is mijn software versie:

 

@ Fais Hier is mijn data:

 

Lijkt er p dat jij in 12 minuten net zoveel CRC errors hebt als ik in 25 uur tijd (of zijn dat errors per uur of zo, heb er niet veel verstand van)...

Voor de rest zijn de versie nummers bij mij hetzelfde als die van jou.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi @Shilka,

Bedankt voor jouw updates en fijn om te horen dat het probleem is verholpen! 

Mocht er nog iets zijn met jouw verbinding geef het dan hier door, dan zorg ik ervoor dat jouw case een update krijgt. Alvast fijne feestdagen toegewenst! :evergreen_tree:

Mjah het is heel grillig. Ik heb nu bijvoorbeeld om half negen nog een reconnect gehad, maar heb in de 3 uur daarna maar 1 CRC error gehad (En gedurende die drie uur heb ik ook nog met 6000 Kbps gestreamd, zelf mn stream meteen terug gekeken terwijl mn zoontje op de xbox  youtube zat te kijken, dus volop gebruikt).

De avond dat mijn internet half plat lag had ik honderden CRC errors per minuut.

I heb geen idee hoe er zoveel verschil in kan zitten. Je zou zeggen dat een kabel niet van de ene op de andere dag zoveel slechter kan worden, en dan na een reconnect opeens weer helemaal beter zijn. Ik zal eens zien of ik wat online vrienden te pakken kan krijgen die in de server support zitten, eens kijken of die er iets van kunnen zeggen...

Ok hier is de hele weekoogst op een rijtje:

Do 04-02-2021 om 8.56u reconnect

Do 04-02-2021 om 10.48u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.10u t/m 18.34u Na reconnect 24 minuten lang wel bellen, maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 18.35u reconnect

Do 04-02-2021 om 18.39u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.42u t/m 18.46u Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 18.56u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.59u t/m 19.03u Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 19.04u t/m 19.06u Na reconnect 2 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 20.16u reconnect

Do 04-02-2021 om 20.21u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 21.10 t/m 21.51 Na reconnect wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), vervolgens reconnect het modem elke 2 minuten met hetzelfde resultaat totdat om 21.51 ook internet weer online komt. Gedurende de online tijden in de voorgaande uren laat modem honderden CRC errors per minuut zien en tijdens de disconnects disconnect reason: no carrier.

 

Vr 05-02-2021 Modem info laat zien dat het modem om 0.00u  weer gelopen heeft, IPv4 geeft aan vanaf 4.24u weer online te zijn. Vervolgens vandaag tot aan de reconnect van 18.15u laat het modem 0 CRC errors zien

Vr 05-02-2021 om 18.15u reconnect vanaf nu weer een klein aantal CRC errors zichtbaar (enkele tientallen per uur)

Vr 05-02-2021 om 18.21u reconnect

Vr 05-02-2021 om 19.23u reconnect

 

Za 06-02-2021 om 13.38u reconnect

Za 06-02-2021 om 20.26u reconnect

Za 06-02-2021 om 20.33u reconnect

 

Vanaf de laatste reconnect 13+ uur online met slechts 1 CRC, go figure;

Oftewel, donderdagavond had ik 258.000 keer zoveel CRC errors per uur dan dat ik nu heb. Een absurd verschil.