beantwoord

Internet en bellen valt steeds uit

  • 21 December 2020
  • 85 reacties
  • 1443 x bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb sinds vanmorgen het probleem dat steeds mijn internet en bellen steeds met tussenpozen uitvalt.

De power en wifi lampjes op mijn modem blijven branden, maar het internet en het bellen lampje gaan dan helemaal uit. Deze blijven dan zo'n 10 seconden uit, dan flits het internet lampje een fractie van seconde rood en dan groen, en 3 seconden later is ook het bellen lampje weer groen. Dit is vanmorgen nu zo'n 20-30 keer gebeurd, soms is het een half uurtje goed, soms maar een paar minuten voordat het weer gebeurt.

 

Modem reset is gedaan en bekabeling gecontroleerd. Kan iemand van tele2 een blik werpen? Bellen is ondoenlijk omdat de telefoon ook steeds mee uitvalt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 December 2020, 09:43

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

85 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Goed om te lezen dat het gelukt is @Shilka en dat de lijn stabiel is.

Dat is echt een hele prestatie! :grin:

Reputatie 2

@Shilka Hier is ook alles nog steeds stabiel, ik weet zelf niet precies wat er aan de hand was bij mij maar ik ga niet klagen. Ben blij dat het opgelost is voor ons beide!

Aangezien mijn modem al 110 uur online is zonder reconnects, en het aantal CRC errors nog steeds 0/0 is ga ik de monteur maar annuleren en mijn probleem als opgelost beschouwen.

Ik neem aan dat ofwel die grote bundel kale draad uiteindes achter de stekkeraansluiting ergens contact gemaakt heeft, ofwel dat het extra lusje van de 2e naar de 3e pin van de stekkeraansluiting het probleem geweest is.

Mocht er in de toekomst al nog eens problemen optreden dan maak ik wel een nieuw topic aan aangezien deze ook al op opgelost staat.

Is bij jou alles nog steeds stabiel online zonder reconnects @Fais ? Dan kan wat mij betreft dit topic gesloten worden.

Tot zover is het goed nieuws, mijn modem loopt nog als een zonnetje, geen reconnects meer gehad, 0/0 CRC errors, FEC errors is stabiel laag en attainable rate is inmiddels boven de 100.000 kbps uitgeklommen.

 

Als dit maandagavond nog zo is zal ik de guidion monteur annuleren. Komt er voor een gelukkige ook nog eens een tijdslot vrij waardoor ie niet meer dan 3 weken op een monteur hoeft te wachten! :)

Oh @Cas van Tele2  ik had je bericht helemaal gemist, tegelijk gepost. Hmm, ik wacht nog maar even af dan, Guidion staat voor volgende week donderdag ingepland, als het nog doorgaat na deze winterse week in ieder geval, de afspraak is al eens verzet door Guidion. Alle vorige keren was de lijn sowieso instabiel. Kans op instabiel klinkt dan al ietsje beter. We gaan het zien, ik kan komende dinsdagochtend nog beslissen of ik de monteur kan annuleren of niet. Zou zonde zijn als hij voor niks komt, want ze lijken wel heel druk bezet.

Is het raar als ik zeg dat het bijna onwennig voelt om een compliment van jullie te krijgen? Maar bedankt. :)

Ik hoop het ook, we zullen het zien. ik heb in ieder geval het gevoel dat ik nu alles er aan gedaan heb om de kansen op een oplossing te vergroten. Alleen mijn bureaulamp heeft  het geïnvesteerde dagje niet overleeft, maar als het gewerkt heeft is dat de moeite meer dan waard.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi @Shilka,
Je hebt al een heleboel zelf onderzocht zo te zien en als jouw meting beter is dan lijkt het erop dat je iets hebt gefixt. Ik heb meteen een uitgebreide lijnmeting bij je uitgevoerd met handmatige checks. De uitkomst is dat er kans is dat de lijn instabiel is. 
 

Reputatie 7

Toppie en respect, @Shilka om zo minutieus je aansluiting door te lopen. Dat heeft ook ooit (bij een andere provider) mijn tv storing opgelost. Het is een dagje investeren, maar dan heb je ook wat! Ik ben heel benieuwd of het probleem nu opgelost is, ik hoop het voor je!

Reputatie 7
Badge +12

Kijk, je huisvlijt heeft een mooi resultaat!

OK, aangezien ik super opgefokt was over het nieuws dat mijn e-mail account weer eens niet veilig blijkt te zijn voor afschaffing en ik weer uit internet werd geknikkerd heb ik maar besloten niet meer op een monteur te willen wachten en heb zelf de schroevendraaier ter hand genomen, aangezien fais toch positieve berichten had nadat er iemand aan zijn aansluitingen had zitten rommelen, en ik redelijk kookte van binnen en zoiets had van we zien wel of alles het blijft doen....

 

Ik heb een soort combinatie van type 2 en type 3 aansluiting, waarbij een draad, aangesloten in de meterkast naar het oude type 2 stekkerdoos is aangesloten. Ik heb de telefoonaansluiting in mijn woonkamermuur opengemaakt. Het is een dubbele telefoonaansluiting, met boven de 4 pins stekker aansluiting, en onder een soort blokje met een stel schroefjes op een rij, genummerd 1 tot 6.

Er vielen me 3 dingen op;

  1. Van de  vier pins stekker aansluiting zag het metaal er flink wit geoxideerd uit.
  2. Op het onderste blokje zaten allemaal grijze, witte, doorzichtige en gestreepte draadjes aangesloten. Deze draadjes waren allemaal afkomstig van schijnbaar een oude binnenkomende in de muur aanwezige oude ptt kabel, met een enorme kluwen losse draadjes nog die allemaal achter de aansluiting zaten gepropt. Een hele hoop kale kabel uiteindes overal in de doos, maar niets zat daadwerkelijk op de bovenste stekker aansluiting aangesloten.
  3. De kabel uit mijn meterkast afkomstig zat met een blauwe en een rode draad aan de stekker aansluiting aangesloten; rood op linksboven (a), blauw op rechtsboven (b) Toen ik echter de stekkeraansluiting uit de doos losmaakte zag ik een kort blauw draadje dat de pin rechtsboven (b) langs de achterkant  van het stekkerblok met de pin rechtsonder (eb) verbond.

 

Ik heb toen de volgende dingen gedaan:

  • ik heb alles gedemonteerd en losgehaald
  • ik heb alle draden van het onderste blokje met nr. 1 t/m 6 losgehaald
  • aangezien ik bang was dat alle kale eindes sluiting zouden kunnen maken met het bovenste stekkerblok, heb ik alle kale draden afgeknipt en de oude ptt bundel goed verdraaid en weggeduwd naar de onderste helft van de aansluitdoos, ver weg van het bovenste stekkerblok
  • Ik heb alle draden van het stekkerblok afgehaald, alle onderdelen gedemonteerd, alle geoxideerde delen schoongemaakt met schuurpapier.
  • Ik heb alleen de rode draad van de kabel uit mijn meterkast aan linksboven (a) vastgemaakt, en alleen de blauwe draad op rechtsboven (b). De grijze en witte draad heb ik nergens aan verbonden en kortgeknipt.
  • ik heb de verbindende korte blauwe draad tussen rechtsboven (a) en rechtsonder (eb) verwijderd en niet meer teruggeplaatst.
  • ik heb alles weer gemonteerd, daarna weer mijn modem aangesloten

 

En toen deed het modem en mijn telefoon het in ieder geval weer!

Ik heb het modem, onder gebruik, 40 minuten laten lopen, en dit zijn mijn, zeg maar gerust, nieuwe, modemwaardes:

 

Een enorm verschil! Ten eerste; CRC errors 0/0 , maar ja, dat had ik wel eens vaker.

Maar kijk eens naar de FEC errors! Waar ik eerst in 40 minuten gemiddeld zon 1.700.000 FEC errors had, heb ik er nu in 40 minuten maar 203!

En mijn attainable rate is van 63-69.000 naar boven de 90.000 gestegen!

 

Nu heb ik 2 vragen:

 

  • zou dit kunnen betekenen dat ik mijn aansluiting net gerepareerd heb?
  • moet ik het blauwe draadje dat van (b) naar (eb) liep inderdaad weglaten? Ik heb zowel met als zonder draadje getest en het leek niet veel uit te maken.

 

Ik ben nu wel benieuwd of ik nu een stabiele lijnmeting krijg. Ik zal eens kijken wat er gebeurd komende week. Of misschien als @Cas van Tele2 nog eens tijd heeft om een lijnmeting te doen.

Ik ben benieuwd.

 

 

 

 

 

Reputatie 2

@Shilka ik had vorig week ook even een kijkje genomen op het t-mobile forum, daar zijn zo ook wat actiever.

Mijn modem is nu al 127 uur online met geen inkomende CRC errors, snap nog steeds niet wat er veranderd zou kunnen zijn… op de ochtend wanneer de monteur kwam had ik nog 7000 CRC errors.

Hoe gaat het bij jou @Fais ? Hier valt het modem, ondanks het lage aantal CRC errors toch nog wel eens uit (tot nu toe 3 keer deze week).

En ik eens even op het t-mobile forum gekeken, en als je daar leest zie je nog veel meer meldingen van mensen die hier ook last van hebben, reconnectende modems; https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-489

We zijn duidelijk niet alleen!

Ja ik zat er aan te denken wat er nu eigenlijk voor ons veranderd is, want de modem gegevens gaan ons niet helpen volgens mij. Het enige wat er is veranderd is de overgang naar t-mobile. Misschien moet tele2 maar eens gaan kijken naar wat er toen veranderd is aan vast internet met het ZTE modem en of dat eventueel oorzaak is van onze reconnects. (andere carrier?)

Ik had overigens afgelopen nacht weer een reconnect volgens mijn modem stats, terwijl ik maar op gemiddeld 3 CRC errors per uur zat.

Reputatie 2

@Shilka Bij mij staat er ook T-mobile bij de speedtests, ik probeerde nog naar speedtests te kijken van een paar maanden terug maar kon geen vinden met 'Tele2’ en ik kon zweren dat ik een speedtest van Tele2 3-4 maanden terug had maar misschien onthoud speedtest.net het niet van zo lang geleden?

Ik heb de monteur van KPN nog niet inschakelt nu ik zie dat mijn internet stabiel is om 1 of andere reden. 

Ik had gisteravond nog 1 reconnect (terwijl ik mn modem aan t monitoren was en maar 22 CRC errors had in 25 uur), dit is hoe het er bij mij uitziet nu:

 

Er valt echt geen lijn op te trekken… 

Wat me nu ook opviel is dat bij speedtests m'n IP niet meer als tele2 IP herkend wordt maar als t-mobile IP. Gaat de KPN nu ook nog weer bij jou kijken of weten ze het nu bij jou ook niet meer.. @Fais 

Reputatie 2

@Shilka donderdag had ik inderdaad ook veel CRC errors maar nu opeens niks. Mijn internet is al 80 uur ongestoord online terwijl er helemaal NIKS veranderd is in huis.

 

Ok hier is de hele weekoogst op een rijtje:

Do 04-02-2021 om 8.56u reconnect

Do 04-02-2021 om 10.48u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.10u t/m 18.34u Na reconnect 24 minuten lang wel bellen, maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 18.35u reconnect

Do 04-02-2021 om 18.39u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.42u t/m 18.46u Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 18.56u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.59u t/m 19.03u Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 19.04u t/m 19.06u Na reconnect 2 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 20.16u reconnect

Do 04-02-2021 om 20.21u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 21.10 t/m 21.51 Na reconnect wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), vervolgens reconnect het modem elke 2 minuten met hetzelfde resultaat totdat om 21.51 ook internet weer online komt. Gedurende de online tijden in de voorgaande uren laat modem honderden CRC errors per minuut zien en tijdens de disconnects disconnect reason: no carrier.

 

Vr 05-02-2021 Modem info laat zien dat het modem om 0.00u  weer gelopen heeft, IPv4 geeft aan vanaf 4.24u weer online te zijn. Vervolgens vandaag tot aan de reconnect van 18.15u laat het modem 0 CRC errors zien

Vr 05-02-2021 om 18.15u reconnect vanaf nu weer een klein aantal CRC errors zichtbaar (enkele tientallen per uur)

Vr 05-02-2021 om 18.21u reconnect

Vr 05-02-2021 om 19.23u reconnect

 

Za 06-02-2021 om 13.38u reconnect

Za 06-02-2021 om 20.26u reconnect

Za 06-02-2021 om 20.33u reconnect

 

Vanaf de laatste reconnect 13+ uur online met slechts 1 CRC, go figure;

Oftewel, donderdagavond had ik 258.000 keer zoveel CRC errors per uur dan dat ik nu heb. Een absurd verschil.

 

Mjah het is heel grillig. Ik heb nu bijvoorbeeld om half negen nog een reconnect gehad, maar heb in de 3 uur daarna maar 1 CRC error gehad (En gedurende die drie uur heb ik ook nog met 6000 Kbps gestreamd, zelf mn stream meteen terug gekeken terwijl mn zoontje op de xbox  youtube zat te kijken, dus volop gebruikt).

De avond dat mijn internet half plat lag had ik honderden CRC errors per minuut.

I heb geen idee hoe er zoveel verschil in kan zitten. Je zou zeggen dat een kabel niet van de ene op de andere dag zoveel slechter kan worden, en dan na een reconnect opeens weer helemaal beter zijn. Ik zal eens zien of ik wat online vrienden te pakken kan krijgen die in de server support zitten, eens kijken of die er iets van kunnen zeggen...

Reputatie 2

Ik zat vandaag ook te denken aan mijn thuis situatie en de situatie van mijn buren. Ik woon in een appartement en heb goede buren waarmee makkelijk te praten valt. Mijn buurvrouw heeft KPN, een buurman heeft ook tele2 en de buurman naast hem heeft Ziggo. Ik heb beide buurmannen gesproken en allebei hebben dit probleem niet. De buurman dat Ziggo heeft vertelde mij dat het ook kan liggen aan een oude lijn.

Ik zat ook aan te denken of het iets met de lockdown te maken zou kunnen hebben maar soms reset mijn internet rond 6:00-8:00 en ik denk niet dat zoveel mensen veel MB's gebruiken rond dat tijdstip.

Op dit moment gaat het wel goed aangezien mijn internet al 33 uur online is met maar 11/108 CRC errors terwijl de monteur van gisteren niks heeft gedaan aan de modem/bekabeling.

@Shilka Noise Margin(Up/Down) 6.9/5.5 dB

Dat is mijn noise margin op dit moment, ik heb er niet op gelet dus ik kan niet vertellen of het juist hoger of lager was de afgelopen tijd. Voor nu is mijn internet stabiel maar dat kan zo weer veranderen.

Ik zat even cijfertjes te vergelijken in de modem data, en wat me opvalt is dat vooral Noise Margin (down) aan het dalen is;

Zoals je ziet is hij nu 4.6, vanmorgen nog 5.2 en gisteravond nog 6.3

 

Ik heb het opgezocht, en google verteld mij dat noise margin aangeeft hoeveel sterker het signaal is dan de ruis op de lijn (hoe hoger, hoe beter). Is het juist om de conclusie te trekken dat het downloadsignaal steeds zwakker aan het worden is? De noise margin voor upload blijft wel stabiel hierbij op 5.1 Of is de noise hoger aan het worden. Dat kon o.a. veroorzaakt worden door drukte op de DSLAM. Is het gewoon te druk en zorgt dat voor de heel lage noise margin? Dat zou verklaren waarom ik op de rustige momenten geen CRC errors heb, en bij drukte wel. Ik las recentelijk ook dat KPN erg veel druk op hun systemen zag in de lockdown, maar dat die systemen het wel aankonden. Kan het zijn dat mijn verouderde wijkcentrale (soldeerstrookaansluitingen) gewoon de drukte niet aan kan, waardoor de ruis te erg wordt, waardoor het modem zo nu en dan het signaal even kwijtraakt en moet herverbinden?

 

Is jouw noise margin ook erg laag @Fais ?

 

Hierbij ook, kan iemand uitleggen hoe mijn actual rate groter kan zijn dan de attainable rate? Ik dacht dat attainable rate het maximum was?

 

Ik wou dat ik hier verstand van had. Hoop nog steeds op een tech wonder die iets met die cijfertjes kan…

 

 

@eric overigens moet ik er nog bij vermelden dat alle lijnmetingen nog steeds instabiel zijn. Dat was de reden dat de eerste keer meteen KPN werd ingeschakeld. Ook de laatste keer dat ik belde was de lijnmeting instabiel. De reden dat ze toch guidion ipv kpn aansturen sturen was omdat de kpn monteur vorige keer was geweest en had gemeld dat de aansluiting in orde was. Dat was hij thuis ook wel, maar in de wijkkast zeker niet. Daar liet de kabel los van mijn aansluiting toen hij hem beetpakte immers. De aansluiting heeft hij opnieuw gesoldeerd, en hij is er toen van uitgegaan dat dat het probleem was en heeft verder daar geen controles uitgevoerd. Toch waren de problemen toen niet over. Ik vind dus de reden om kpn nu niet aan te sturen omdat de vorige keer 'alles’ in orde was niet helemaal steekhouden.

 

Ik heb ook momenten dat ik na een modem reset vele uren lang geen enkele crc error heb, met name tijdens de rustige internet momenten (midden in de nacht bijv, terwijl ik dan wel actief van mijn verbinding gebruik maak). Dat zou je niet verwachten bij een probleem thuis met verkeerde bekabeling of manier van aansluiten, Dan zou je de crc errors dan toch ook moeten zien? Of redeneer ik nu verkeerd?

Dank je wel eric! Kan zo'n monteur gewoon de lijn tussen aansluitpunt en modem doormeten bij zo'n bezoek?

Ik heb geen idee hoe dat gaat.

 

En vind je het waarschijnlijk dat het probleem hier bij mij thuis ligt na zo'n avond als gisteren waar het internet er langdurig uitligt, en daarna opeens weer een halve dag zonder probleem functioneert zonder dat ik de bekabeling ook maar aanraak? Zegt het feit dat telefoon wel terug kwam maar internet niet iets?

 

Nu net had ik net in de modem gegevens gekeken en zag geen CRC errors, toch herverbond het modem weer nog geen halve minuut daarna. Duid herverbinden ook zonder CRC errors ergens op?

 

Reputatie 7
Badge +12

Crc errors kunnen alleen optreden tussen Dslam in de wijkcentrale en jouw modem. KPN gaat niet zoeken zolang er geen thuischeck door de provider is gedaan. Dus dat is inderdaad stap 1.

En net weer twee keer binnen 6 minuten een reconnect...crap. Ben d'r nu wel klaar mee. Wordt dus twee weken wachten met de verwachting dat de monteur van Guidion niet veel zal kunnen uithalen aan Fais’ verhaal te oordelen. Geen internet expert hier die hier chocola van de genoemde verschijnselen kan maken?

Ik hoop dat ze iets kunnen vinden @Fais , het is gewoon niet leuk meer zo. Na mijn rampavond van gisteren is nu mijn modem nog steeds probleemloos online. Krijg nu wel wat CRC errors, maar dat blijft beperkt tot zo'n 30 per uur. Ik ga het gewoon maar aankijken de komende week. Blijft alles de hele week zonder enkele reconnect online dan annuleer ik guidion. Ben nou wel eens klaar met trouble shooten...