Elke avond Internet onbruikbaar 20:00-00:30

  • 30 March 2018
  • 22 reacties
  • 1982 x bekeken

  • Is lekker bezig
  • 5 reacties
Hallo,

Sinds augustus is internet tussen 20.00 en 00:30 onbruikbaar. De snelheid overdag is prima, tot ongeveer 44 Mb/s, maar 's avonds na 20.00 uur zakt de snelheid tot 1-2 Mb/s. Dat is onacceptabel. We hebben uiteraard:

- de modem aan en uit gezet
- gemeten met bekabelde verbinding
- hebben alle computers en telefoons van het netwerk gehaald, het wifi wachtwoord veranderd, etc. en nog steeds hetzelfde probleem. Avond na avond na avond.
- We hebben de snelheid meerdere dagen gemeten en het patroon is overduidelijk (zie afbeelding): het netwerk is te zwak om zoveel traffic te verwerken als iedereen tegelijkertijd streaming services aan het gebruiken is.



We willen heel graag een oplossing of ons geld terug.

Mvg,
ALM

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

22 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Hé ALM,

Bedankt voor je duidelijk bericht over de problemen met je internet snelheid. Om dit probleem verder te onderzoeken heb ik je klacht doorgezet naar de technische dienst van het hoofdkantoor zodat ze kunnen kijken wat er precies aan de hand is. Zodra ik een reactie heb zal ik deze informatie met je delen in dit topic.

Groet, Kevin
Reputatie 5
Badge +2
Hé ALM,

Ik heb de vraag gekregen of je antwoord kan geven op de volgende vragen zodat ze het probleem verder voor je kunnen onderzoeken. Ondanks dat het hier wel op lijkt is het namelijk nog niet duidelijk of de problemen die je ervaart met algemene bandbreedte problemen te maken hebben:

Hoe voer je deze speedtest uit?
Hoe vaak je deze speedtest uit?
En met welke speedtestserver?

Het valt namelijk op dat je ook overdag niet boven de 45mbit uitkomt met je speedtest, dit terwijl de verbinding naar je modem 100mbit is (waarvan 50mbit gebruikt kan worden)

Zou je een aantal speedtests via speedtest.tele2.nl willen uitvoeren in de ochtend/middag/avond en je resultaat hier willen delen?

Bedankt voor je medewerking!
Hallo,

Het is nu een maand geleden, en er is geen verbetering gekomen. Ik begrijp niet waarom ik antwoord moet geven op deze vragen, ik heb namelijk een heel specifieke, precieze vraag gesteld, en heb gedetailleerde documentatie erbij geleverd. Ik zal antwoorden maar het voelt als bezigheidstherapie:

1. Ik heb geen speedtestserver gebruikt maar mijn eigen speedtest gedaan (er zijn geen tools online voor zulke precieze monitoring), zie hier mijn script: https://git.bleu255.com/speedtest/log.html
2. Frequentie speedtest: het is een gemiddelde snelheid van een 100MB file download elke 10 minuten, gedurende 2 weeks non-stop.
3. De file werd gehost op een SURFnet server.

Als ik de speedtest van tele2 gebruik krijg ik ongeveer dezelfde resultaten. De resultaten zijn wel iets beter, omdat het op een server getest wordt die geografisch dichterbij is. De snelheid is in beide gevallen _dramatisch_ lager dan waar ik voor betaal. Dit is de tweede keer dit jaar dat Tele2 de abonnementskosten omhoog gooit, en de service wordt slechter en slechter.



Nogmaals: we willen heel graag een oplossing of ons geld terug.
Reputatie 5
Badge +3
Capaciteits-probleem in de avond, anders gezegd overboeking.
Tele2 heeft schijnbaar moeite om dit toe te geven, terwijl dit zeer regelmatig voorkomt.
Het antwoord van tele2 hierboven geeft helaas aan dat de kennis zeer ondermaats is.
Wat rest is tele2 in gebreke stellen en snel wat meer betalen voor een stabielere dienst elders.

Succes.
Reputatie 5
Badge +2
Bedankt voor je reactie ALM

Er is absoluut niets mis met de info die je aangeleverd hebt om je probleem te omschrijven en als we hadden gezien dat er capaciteitsproblemen waren hadden we geen extra info nodig gehad - maar dat lijkt vooralsnog niet het geval te zijn. Ik ga het nu doorzetten naar KPN zodat ook zij hun netwerk kunnen controleren op mogelijke problemen.

Zodra ik een reactie van ze heb zal ik de info hier plaatsen.
Reputatie 5
Badge +3
Succes, maar als in de avond na 20.00 de snelheid van 44 naar 2 Mb/s zakt dan is er 100% sprake van overboeking/file, daar hoef je echt geen hoge school voor hebben gehad,..vertel mij dan maar eens wat het anders moet zijn,..
Reputatie 5
Badge +2
KPN ziet in de metingen dat er de woning een bridge tap ofwel een loos stuk kabel is aangesloten waardoor storingen in de lijn optreden.

Ik kan je kosteloos een monteur toesturen om je aansluitsituatie te optimaliseren tenzij je zelf weet hoe je deze bridge tap(s) kunt verwijderen.

Ik heb een monteur beschikbaar morgen tussen 8:00 en 13:00 of tussen 12:00 en 18:00
Ik kan je kosteloos een monteur toesturen om je aansluitsituatie te optimaliseren tenzij je zelf weet hoe je deze bridge tap(s) kunt verwijderen.

Ik heb een monteur beschikbaar morgen tussen 8:00 en 13:00 of tussen 12:00 en 18:00


Beste Kevin,

Bedankt voor het snelle antwoord.
Morgen, tussen 12:00 en 18:00 is prima.

Mvg,
ALM.
Reputatie 5
Badge +2
Excuus, morgen laat het systeem toch niet toe i.v.m. hemelvaartsdag. Vrijdag kan het wel, is dat ook mogelijk voor je?
Excuus, morgen laat het systeem toch niet toe i.v.m. hemelvaartsdag. Vrijdag kan het wel, is dat ook mogelijk voor je?

Ja, vrijdag tussen 12:00 en 18:00 is ook prima.
Reputatie 5
Badge +2
De monteur komt vanmiddag langs, exacte tijd is nog niet bekend maar hij zal een sms sturen zodra hij onderweg is.

Groet, Kevin
De monteur komt vanmiddag langs, exacte tijd is nog niet bekend maar hij zal een sms sturen zodra hij onderweg is.

Het is inmiddels 1 week geleden dat de monteur er was. Hij heeft de bridge verwijderd en wat bedrading vervangen. Hij zei dat als er niks veranderd, dat ik dan weer een bericht moest posten. Er is niks veranderd.

Groet,
ALM
Reputatie 5
Badge +3
Je doet er wijs aan om eens bij de Tele2 of KPN buren te informeren of zij er ook last van hebben, dan weet je alles,..
Reputatie 6
Badge +1
Net of die 'bridge' aan timesharing deed 🙂 100% overboeking als tijdens de avonduren het Internet onbruikbaar is.
Reputatie 5
Badge +2
Bedankt voor de update ALM,

We zijn weer een stap verder dus ik heb het nu nogmaals bij KPN uitgezet.

Groet, Kevin
Reputatie 5
Badge +3
Net of die 'bridge' aan timesharing deed 🙂 100% overboeking als tijdens de avonduren het Internet onbruikbaar is.
Precies, overdag geen breuk in het loos stuk kabel en in de avond wel,.. prachtig, geweldig verhaal 🙃 😀
Reputatie 5
Badge +2
Hoe staat het er nu voor ALM?
Hallo Kevin,

Het is exact hetzelfde, geen verandering.

Zie hieronder de plot voor de afgelopen 2 dagen.



Gisteren gingen we zelfs onder de 1 Mbit...

Ik heb 2x contact gehad met een collega van u. Hij bevestigde dat de bedrading hier de potentie heeft voor een goed signaal. Inderdaad, gedurende de dag is alles ok (het kan tot 45 Mbit gaan, abonnement is voor 50 Mbit), maar einde middag en 's avonds is de verbinding belachelijk slecht.

Hij begon het over netwerk capaciteits problemen te hebben, maar hij meldde dat dit door een heel ander team wordt afgehandeld. Dit team werkt alleen, volgens hem, niet met consumenten om problemen op te lossen. Hij zei dat hij een ticket zou openen voor me bij dit team, maar hij vertelde me ook dat het onwaarschijnlijk is dat er op gereageerd gaat worden, als ik de enige ben die van deze problemen last heeft (wat natuurlijk niet het geval is, maar misschien is niet iedereen bereid om dit tot het "helpdesk" gaatje uit te zoeken).

Ik neem nog een keer contact met hem op als ik tijd heb in de komende dagen. Ondertussen kunnen we het wellicht alvast hebben over financiele compensatie voor de afgelopen maanden, ik krijg al tijden niet de service waar ik voor betaal.

Mvg,
ALM
Reputatie 5
Badge +2
Hé ALM,

Ik heb de collega gesproken die je aan de lijn hebt gehad en hij geeft aan niets te hebben uitgezet heeft bij een andere afdeling of team. Wel kreeg hij van je te horen dat de problemen minder leken te zijn nadat de monteur van KPN en van ons geweest was. Daarnaast is er is 1 afdeling die over capaciteitsproblemen gaat en daar heb ik direct in het begin al een onderzoek laten doen, waaruit gebleken was dat er geen capaciteitsproblemen zijn bij Tele2 bij jou in de omgeving.

Omdat KPN tot dusver alleen nog de lijn zelf onderzocht heeft en deze nu goed moet nadat de bridgetaps e.d. verwijderd zijn door onze monteur zal ik KPN opnieuw aansturen en vragen om het juiste onderzoek in gang te zetten.

Zodra de problemen bekend en opgelost zijn kunnen we uiteraard verder kijken naar een compensatie.

Groet, Kevin
Verspil geen tijd. Zoals eerder al meerdere keren is gezegd. Overboeking/overcapaciteit. Kwam jaarlijks voor toen ik nog bij Tele2 was. In de avond/weekend was er zowat geen internet. Maar toegeven doen ze niet. Ondertussen wel tijdrekken met nutteloze onderzoeken etc.

Ben overgestapt en krijg nu consistent de snelheid waar ik voor betaal.
Reputatie 5
Badge +2
ALM,

KPN heeft alweer aangegeven geen problemen in het netwerk te gevonden te hebben. Ik ga het daarom opnieuw intern bij onze technische dienst van het hoofdkantoor uitzetten waar het eerder ook al eens onderzocht is. Mogelijk dat ze ditmaal toch het problemen in de capaciteit kunnen vinden en oplossen. Ik durf alleen niet te zeggen hoe lang het kan duren voordat ik hier weer antwoord op zal hebben voor je

Groet, Kevin
Reputatie 5
Badge +2
Hé ALM,

Ik krijg de vraag van de technische dienst of de problemen met je trage verbinding in de avond inmiddels opgelost zijn.

Groet, Kevin