beantwoord

Bizar wifi probleem met de H369A modem en ESP8266

  • 3 September 2021
  • 4 reacties
  • 537 x bekeken

Beste community,

 

Na vandaag een kleine 45 minuten met de technische support desk van tele2 te bellen doe ik toch hier maar een poging. We (support en ik) komen er nog niet uit.

 

Deze vraag is wel hoog technisch dus ben heel benieuwd naar jullie ideeën/antwoorden. 

 

Klein beetje historie

Ik heb zelf een aantal lampen gemaakt m.b.v. de ESP8266. Zo’n 5 stuks in totaal. Deze lampen doen het al een jaar of 4 gewoon goed. Nooit iets mee mis. Ze zijn zo gemaakt dat als ze geen wifi vinden (geen access point wat eerder was ingesteld) bij het opstarten dat ze in een config mode gaan om te configureren, ze zijn dan een eigen access point. Als ze wel wifi vinden (een geconfigureerd access point in de lamp) blijven ze knipperen tot ze verbinding hebben. 

 

Vandaag

Afgelopen 2 weken was ik weg.

Vandaag kom ik terug en willen mijn lampen niet meer aan.

Op zich al raar, had wel gewoon wifi op mijn telefoon en andere apparaten. De lampen waren uit en hadden allemaal een accesspoint opgezet. Dit is de eerste clue, dit duit erop dat in mijn afwezigheid de stroom waarschijnlijk even is uitgevallen en vervolgens mijn lampen eerder aan waren dan wifi (ja, dat is een leuke bug). De fix is normaliter makkelijk. Stroom van de lampen af (wifi wel aan) en de stroom er weer op. Ze zien nu het accesspoint en gaan verbinding maken. Echter blijven ze knipperen (verbinding maken lukt niet).

 

Debuggen, wat is er mis

Na wat uren debuggen ben ik stom verbaasd. De lampen, en toevallig alle ESP8266 waaronder ook een Tuya wall plug, maken geen verbinding meer met wifi ook al zien ze die wel.

Na nog meer debuggen begon ik te vermoeden de de TELE2 modem “iets” sloopt. Om dit vermoeden te bevestigen had ik een wifi netwerk nodig met exact dezelfde gegevens maar zonder tele2 modem. Dus: Wifi tethering op de mobiel aangezet (modem uit) maar verder exact hetzelfde SSID, wachtwoord en beveiliging. Kijken of de lampen zo wel verbinding willen maken.

En jahoor, gelijk wifi verbinding. Geen probleem. Nou is dit onbruikbaar omdat de lampen op die manier niet hun aan/uit berichten via het netwerk kunnen ontvangen behalve als ik alles via tethering doe. Dus dit is geen werkbare oplossing, maar het bevestigd wel dat er met de lampen op zich niets mis is.

 

Wel wifi met tethering, niet met de TELE2 modem

Met de tele2 support medewerker heb ik hier ook naar gekeken maar we konden niets vinden wat een oorzaak zou kunnen zijn. Als nou 1 van mijn lampen was uitgevallen en de rest nog gewoon werkte of als de lampen op zowel de tether als de tele2 modem hetzelfde effect hadden gegeven zou ik denken dat het probleem in mijn lampen zit. Echter omdat de lampen het wel doen met een wifi tether en niet met de modem begin ik heel erg het vermoeden te krijgen dat de modem iets sloopt. De support medewerker kon mij verzekeren dat er geen blacklists zijn op mac niveau en niets zal blokkeren. Toch is het effect wat ik zie (werkt wel op tether, niet op modem) wel een heel duidelijke hint in de richting van een blokkade.

 

Jullie hulp?

Dit probleem is ergens in de afgelopen weken (tussen maandag 23 augustes en vrijdag 3 september) ontstaan. Mijn debug ideeën zijn op. Hebben jullie een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Nogmaals, het is ook echt gelijk toevallig alle ESP8266 apparaten waaronder 1 die ik niet zelf gemaakt heb. Tevens ben ik heel benieuwd of de modem in de afgelopen weken een firmware update heeft gehad. Mijn modem heeft versie: V1.0.2_TL1T9.

 

Ik zie graag jullie reacties tegemoet!

 

Mvg,

Mark

icon

Beste antwoord door Floor109 3 September 2021, 22:37

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Ik weet niet zeker of je na stroomuitval ook weer moet aangeven hoeveel ruimte van je Flash geheugen je wilt gebruiken voor het bestand-systeem. Misschien tekort geheugen. 

Reputatie 6
Badge +7

Bijzonder.. heb je ook al een factory reset van het modem gedaan? (Ja dat is een gedoe met alles opnieuw te portforwarden… snap ik), maar helaas kan het wel eens voorkomen dat er ergens iets vast loopt.

Er is mij tevens niks bekend over een firmware update van het ZTE modem, ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.

Ik weet niet zeker of je na stroomuitval ook weer moet aangeven hoeveel ruimte van je Flash geheugen je wilt gebruiken voor het bestand-systeem. Misschien tekort geheugen. 

Toevallig bij allemaal tegelijk? De stroom is in de afgelopen jaren vaker (ook opzettelijk met het plaatsen van die lampen) uit geweest met nooit eerder zo’n probleem.

 

Bijzonder.. heb je ook al een factory reset van het modem gedaan? (Ja dat is een gedoe met alles opnieuw te portforwarden… snap ik), maar helaas kan het wel eens voorkomen dat er ergens iets vast loopt.

Er is mij tevens niks bekend over een firmware update van het ZTE modem, ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.

Een factory reset wil ik heel graag voorkomen omdat er heel wat andere programma’s zijn waar ik wel port forwarding voor heb ingesteld. Tevens andere instellingen als fixed ip’s moeten dan weer opnieuw. Voor de lampen is overigens niets speciaals in de router gedaan.

 

Heeft de modem overigens een optie om de instellingen te backuppen en later te restoren? Ik vermoed van niet (kan het niet vinden) maar dit zou een reset wel heel wat makkelijker maken.

Reputatie 6
Badge +7

Nee er is helaas geen backup optie. Ook even gechecked voor de firmware; V1.0.2_TL1T9 is al een tijdje niet aangepast/geupdate, daar moet het dus ook niet aan liggen.