beantwoord

Mails van MailChimp naar zonnetaccounts worden gebounced

Goeiedag,

Onze organisatie stuurt iedere dag in bulk enkele tienduizenden mails.
Dit is door onze klanten gewenste mail, die we versturen via MailChimp.

Wat opvalt: veel zonnet/versatel adressen raken onterecht gebounced.
Dit gebeurt herhaaldelijk, gedurende maanden.

De ranges van MailChimp zijn:
205.201.128.0/20
198.2.128.0/18
148.105.0.0/16

Worden deze mails actief geblokkeerd aan de kant van Tele2?
Zo ja, kan deze filter aangepast worden zodat onze klanten de mail wél ontvangen?

Met vriendelijke groet,
Bart
icon

Beste antwoord door Mario van Tele2 14 juni 2018, 16:51

Hallo,

Probleem is opgelost! Indien er nog problemen zijn hoor ik het graag!

Ze hebben een header binnen gekregen en kwamen er achter dat de CDN van mailchimp via een domein gaat dat geblocked was. Als het goed is moet het nu opgelost zijn. Zijn er nieuwe problemen dan hebben we nieuwe headers nodig.

Groetjes,

Mario van Tele2
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

11 reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hi Bart,

Bedankt voor de melding, ik zal direct even overleggen wat en hoe we hier mee om gaan. Wij zelf kunnen niet op de filters kijken. Ik kom hier op terug.

Groetjes,
Patrick van Tele2
Dank!
Reputatie 5
Badge +3
Hi Bart,

Ik heb overleg gehad en er is eigen op dit moment niet veel wat wij kunnen doen.
Wij hebben om dit überhaupt te kunnen onderzoeken de volledige header van de mail nodig en een contactpersoon bij het bedrijf MailChimp.

Groetjes,
Patrick van Tele2
Hoi Patrick,

Ik lees in deze vraag (https://forum.tele2.nl/e-mail-314/bounce-zonnet-emails-vanuit-mailchimp-70741) op het Tele2 forum dat het te maken zou hebben met een te stricte instelling van de spamfilters.
Het wordt bevestigd door een Tele2 collega.

Ook zie ik dat anderen, recent, gelijksoortige meldingen doen. Mijn eerste idee zou dus zijn dat het breder is dan mijn specifieke mails. En dat MailChimp in zijn geheel als verdachte bron wordt behandeld door Tele2.

Nou biedt MailChimp een uitstekende infra aan om spam te melden en te bestrijden, ze hebben daar ook een erg goede reputatie in.
Dus in plaats van MailChimp in zijn geheel te weren uit zonnet/versatel mailboxen is het veel effectiever om speciefieke spam-melding naar hen door te sturen.

Een message ID/headers heb ik niet, die interface biedt MailChimp niet. We werken ook niet via een contactpersoon. Daar is MailChimp een te grote en anonieme service voor. Zie het als Google, waar je ook geen contactpersoon hebt.

Wél zou ik je een lijst met zonnet/versatel adressen kunnen sturen (in een PM uiteraard) die gebounced zijn.

Groeten,
Bart
Reputatie 5
Badge +3
Hi Bart,

Dat klopt, mijn collega Mario heeft inderdaad meerdere topics in behandeling (gehad) omtrent dit issue. Zoals het nu lijkt kan het te maken hebben met de certificaten van zowel ons als Mailchimp.

Bijvoorbeeld: Je werkt voor een supermarkt keten, die welke week een mail stuur ivm aanbiedingen naar klanten die zich hiervoor hebben opgegeven. Doordat de supermarkt keten het juiste certificaat heeft zal de spamfilter niet alarm slaan. Omdat de certificaten overeenkomen. Nu kan het zijn dat als dezelfde supermarkt keten hun e-mail verkeer via een externe partij laten lopen, ze bounces krijgen omdat de externe partij een ander certificaat gebruikt.

Het is dus belangrijk om ook Mailchimp op de hoogte te brengen dat de diensten vanuit hun niet correct werken en je dus bounces krijgt bij specifieke e-mailadressen.
Om verder onderzoek te kunnen doen om bijvoorbeeld de spamfilter aan te passen hebben wij een header vanuit Mailchimp nodig. In deze gegevens staan de certificaten etc. van de servers.

Groetjes,
Patrick van Tele2
Beste Patrick

Ik denk te weten waar je op doelt: gaat het om SPF, DKIM en soortgelijke zaken?
Dat hebben we allemaal correct ingericht.
Overigens kun Je wat mij betreft gewoon de technische termen gebruiken die van toepassing zijn: om misverstanden te voorkomen. Dat gaat sneller.

Het lijkt me niet dat je doelt op een verkeerde installatie van de SSL-certificaten. Want in dat geval zou er überhaupt geen mail verstuurd worden vanuit MailChimp naar welke ontvanger dan ook.

Hoe weet je dat de fout bij MailChimp ligt? Waar blijkt dat uit?

Ik lees dat ook niet in Mario zijn reacties op het forum. Daar gaat het over te strikte Tele2-filters.

Vanuit ons geredeneerd: we versturen dagelijks enkele tienduizended mails en zien dat versatel/zonnet adressen bovengemiddeld veel bounces oplevert, al enkele maanden.

MailChimp slaagt er prima in om mail te versturen naar andere partijen. De uitzondering is dus zonnet/versatel.

Althans: vanuit ons perspectief. Ik kan er altijd naast zitten, maar dan hoor ik graag precies wat de foutmelding is zodat ik er concreet iets aan kan doen.

Is er misschien een techneut met wie ik hierover kan overleggen?

Met vriendelijke groeten,
Bart
Reputatie 5
Badge +3
De SSL-certificaten zijn het inderdaad niet het probleem, dan had je inderdaad helemaal geen mail kunnen versturen. Mits de mailserver geen SSL nodig heeft om het te versturen.

Of het probleem bij MailChimp ligt!? Dat weten we niet, maar aangezien het erg lastig is om vanuit hier contact te leggen met MailChimp moeten we het andersom maar even proberen!
Wij hebben tot nu toe 2x iets op de server aangepast hierna werkte het 1 a 2 weken goed, daarna kregen we wederom meldingen binnen met problemen!

Groetjes,
Patrick van Tele2
Reputatie 4
Badge +1
Hallo,

Probleem is opgelost! Indien er nog problemen zijn hoor ik het graag!

Ze hebben een header binnen gekregen en kwamen er achter dat de CDN van mailchimp via een domein gaat dat geblocked was. Als het goed is moet het nu opgelost zijn. Zijn er nieuwe problemen dan hebben we nieuwe headers nodig.

Groetjes,

Mario van Tele2
Heel fijn, ik ga het in de gaten houden.

Dank!
Bart
Onze mailing van vanochtend heeft geen bounces vanuit Tele2 meer opgeleverd.
Goed om te zien!

Dank voor het zoeken.

Groeten
Bart
Reputatie 5
Badge +3
Topic gesloten!