beantwoord

serverfout 452 4.5.3 bij verzenden mail vanaf zonnet account

  • 27 January 2020
  • 9 reacties
  • 940 x bekeken

Beste mensen,
Sinds afgelopen zaterdag kan ik geen mail meer versturen naar meerdere adressen tegelijk. Ook niet van webmail account. 
In beide gevallen is het de normaalste zaak van de wereld (in ieder geval vanuit de 'standaard’ mailbox vanaf PC) om mail naar 50 personen tegelijk te sturen. Vanaf webmail is dat wat minder, respectievelijk maximaal een stuk of 30. Prima, maar … ik krijg deze melding dus. 


The size of the message you are trying to send exceeds a temporary size limit of the server. The message was not sent; try to reduce the message size or wait some time and try again. The server responded:  452 4.5.3 Error: too many recipients.

Ok, als het bericht nu werkelijk te groot was (attachment van 15.3 kb en een paar regels tekst zonder figuren).
Goed, ik zie dus dat ik eerst die foutmelding krijg en dat het daarna toch verstuurd is. Dat is toch niet heel vriendelijk allemaal. Bovendien nooit eerder gehad en ik stuur al jaren vanaf dit mail adres bijna wekelijks dit soort aantallen tegelijk.

Mogelijk kunnen jullie zien wat er aan de hand is.

Met vriendelijke groeten,

Gerrit Hendriksen

icon

Beste antwoord door gw_hendriksen 23 February 2020, 13:11

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +12

De Smtp server vam Tele2 is blijkbaar niet meer voor dit soort semi zakelijke toepassingen bedoeld. Tip: stuur 2 mails met de helft van het aantal ontvangers.

Dank voor je reactie. 
Doh, ik heb dat mail adres vanaf 1998 of zo en heb sindsdien dit soort mailings verstuurd. Dus 20 jaar geen issuea gehad. Er zal ongetwijfeld ergens wat stuk zijn gegaan. Dat is wat er nu eenmaal gebeurd. Ik ga er vanuit dat het gefixed wordt. Is tot nu toe altijd gebeurd. Ik heb er geen twijfel aan dat dit weer gaat gebeuren. 

Tele2 helpdesk pikt dit soort meldingen over het algemeen snel op.


G.

Helaas met de helpdesk er niet uit kunnen komen. Uiteraard de geijkte paden gevolgd zoals het instellen van de mail. Dat is natuurlijk allemaal in orde en het blijft verwonderlijk dat ooit iemand het is gelukt om het uitgaande smtp adres van versatel te kunnen gebruiken met een zonnet account. Dat daargelaten. Verzenden via webmail naar het maximum aantal adressen van 24 !!! lukt wel. Dat is een uitvlucht die gewoon wat vervelend is.
Probleem is al eens eerder geweest maar kon niet in dit forum terug worden gevonden (jaar of 2 geleden schat ik in). Probleem was een beetje anders, maar daar werd eerst ook gewezen op het mailprogramma wat wordt gebruikt. Uiteindelijk na een week of 3 bleek dat 1 van de smtp servers het niet zo heel goed meer deed. Helaas lukt het dan niet met de helpdesk om hieruit te komen en doorzetten naar een 2de lijns helpdesk die net even wat meer rechten heeft kan dan niet. 

Ik moet zeggen, ik ervaar het als vervelend om te horen dat je dan maar opnieuw je mailprogramma moet gaan instellen. Sorry, maar het werkt jaren achter elkaar en dan … Een vergelijking met een auto die opeens ook kapot kan zijn wordt geprojecteerd op je mailprogramma wat normaal functioneert. Waarom zou dat niet voor een smtp server gelden denk ik dan. 

Grappige is dat verzenden naar 3 adressen wel gewoon werkt. Dus blijkbaar is er ergens een grens. Zou fijn zijn als je dat weet. Voor de webmail ligt die grens op 24. Dat zal ik dan ook eens gaan proberen. Misschien kom ik daar wat verder mee. 

Ik zal het laten weten op dit forum.

Kortom, ik ben vriendelijk gebleven tijdens het gesprek, maar de melding van ja, wij ondersteunen geen mailprogramma blijf ik toch een wat vervelende uitspraak vinden. Who cares welk mail programma je gebruikt. Als iets plotseling niet werkt dan ligt het ergens aan. 
Goed. Verder testen dus.

G.
 

Reputatie 7
Badge +12

Top. Heb je trouwens een glasvezel of DSL (koper) internet aansluiting van Tele2?

Glasvezel. Ik ben benieuwd naar de reden van deze vraag.

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb ook Tele2 glasvezel, dus zal eens testen voor vergelijk.

Beste lezers,

Het antwoord is (ik begrijp niet dat een helpdesk me dit niet kan vertellen) een maximum aantal elementen van 24 per verzendlijst. 
Graag even jullie lijst met antwoorden ergens publiceren zodat je mensen kunt helpen in plaats van te adviseren een ander mail programma te gaan gebruiken. Uitermate slecht advies waar een normaal denkend mens natuurlijk ook niet op in gaat. 

 

Even zoeken of ik het nu ook ergens kan aangeven dat dit is opgelost. 

G.

 

Even zoeken of ik het nu ook ergens kan aangeven dat dit is opgelost. 

G.

Er is een knop "Beste antwoord” onder  het bericht dat je het juiste antwoord vindt.

Nice, sinds vandaag werkt het weer!!!
Ik kan nu weer naar 50 adressen tegelijk een mail versturen. En dan was er wat met mijn mailprogramma aan de hand. Right. 
Ik vind het toch jammer dat dit soort vragen niet serieus worden onderzocht of opgepakt. 
Goed, beste mensen.
Het ligt nooit aan je mailprogramma. 

G.