Phishing mail Post.nl verstuurd vanaf mijn mail-account

• 26 december 2015
  • 4 reacties
  • 810 x bekeken

Er is een phishing mail uit naam van Post.nl gestuurd vanaf mijn mailadres. Meer dan 200 reacties binnen:
- van mensen die wel geklikt hebben en de track & trace niet kunnen openen (dat is echt flink balen voor ze!);
- mensen die me uitmaken voor oplichter;
- gelukkig ook veel niet-aanwezig-meldingen.

1. Hoe kan dit gebeuren? Iemand een idee? Is de smtp1.versatel.nl-server gehacked; is mijn acoount gehacked?
2. Wat kan ik eraan doen? Ik heb mijn wachtwoord van mijn mailaccount gewijzigd. Heb de respons-mails weggegooid. Nog meer te doen?

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

4 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Beste MBmb,

Laten we voorop stellen dat het natuurlijk erg vervelend is dat dit is gebeurd. Om jezelf te beschermen in het geval andere mensen de dupe zijn geworden van deze mailing, kun je erover denken om aangifte te doen bij de politie. Aan de andere kant verwacht ik niet dat jouw ip adres aan de mails zijn gekoppeld, tenzij jouw computer slachtoffer is geworden van virusachtige zaken zoals spyware. Heb je een virusscanner en is deze up-to-date? Jouw account is niet gehackt, maar het is technisch niet ondenkbaar dat iemand zich voor heeft gedaan als jou. Het technische verhaal kan ik nu zo 1, 2, 3 niet opdrammen, maar als je hier meer over wilt weten, kan ik het wel voor je nagaan.
Laat je het weten als je meer vragen hebt?

Groetjes,
Rick
Beste MBmb,

Laten we voorop stellen dat het natuurlijk erg vervelend is dat dit is gebeurd. Om jezelf te beschermen in het geval andere mensen de dupe zijn geworden van deze mailing, kun je erover denken om aangifte te doen bij de politie. Aan de andere kant verwacht ik niet dat jouw ip adres aan de mails zijn gekoppeld, tenzij jouw computer slachtoffer is geworden van virusachtige zaken zoals spyware. Heb je een virusscanner en is deze up-to-date? Jouw account is niet gehackt, maar het is technisch niet ondenkbaar dat iemand zich voor heeft gedaan als jou. Het technische verhaal kan ik nu zo 1, 2, 3 niet opdrammen, maar als je hier meer over wilt weten, kan ik het wel voor je nagaan.
Laat je het weten als je meer vragen hebt?
Groetjes,
Rick

Beste Rick,

Dank voor je reactie. Je hebt gelijk: mijn computer is niet gehacked en virusvrij, mijn mailaccount is ook niet gehacked. Inderdaad is er niet vanaf mijn IP gestuurd. Een vriend van me heeft gisteren meegekeken in de bronteksten van de reply-mails en slechts mijn email-adres is gekaapt/misbruikt. Vervelend genoeg, maar meer gelukkig niet. Er is verstuurd vanaf een ander ip-adres, eveneens een versatel-account (dat zal mogelijk ook nog steeds niet de echte bron zijn, maar wel de verspreider).

Ik heb dit gemeld bij Tele2, in de hoop dat zij de verantwoordelijkheid oppakken. Ook heb ik aangifte gedaan bij de politie, maar die hebben pas over 2 weken tijd om de aangifte op te nemen. Ook bij Fraudehelpdesk gemeld. En verder de reply's die melden dat ze de track & trace in de phishing mail niet kunnen openen, heb ik gewaarschuwd en verwezen naar de pagina van radartv over postnl.
Reputatie 4
Badge +3
Hi MBmb,

Je pakt dit naar mijn persoonlijke mening erg goed aan! Als je verder nog advies wilt hebben, kan je altijd vragen stellen aan onze community. Als je dat in dit topic doet, zie ik het ook vanzelf en kan ik je waar mogelijk ook nog helpen. Succes!

Groetjes,
Rick
Hi MBmb,

Je pakt dit naar mijn persoonlijke mening erg goed aan! Als je verder nog advies wilt hebben, kan je altijd vragen stellen aan onze community. Als je dat in dit topic doet, zie ik het ook vanzelf en kan ik je waar mogelijk ook nog helpen. Succes!

Groetjes,
Rick

🙂