beantwoord

mailadressen met achtervoegsel '.cc'

• 26 maart 2019
  • 13 reacties
  • 440 x bekeken

Reputatie 1
  • Blijvertje
  • 37 reacties
Wanneer ik een mail stuur aan iemand met een mailadres 'xxxxxxx@xxxxxx.cc' krijg na ongeveer 2 dagen een bouncebericht vanuit Tele2 (Versatel) in mijn inbox. Navraag levert op dat de mail ook inderdaad niet is aangekomen bij de geadresseerde.
Toen ik hetzelfde mailadres via mijn gmail-account aanschreef, bereikte de mail de geadresseerde wél.
Klaarblijkelijk heeft de Tele2-smpt-server dus moeite met dit achtervoegsel '.cc'.
Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen? Kan zelf ik iets aanpassen? Of ligt het echt bij Tele2 en moet daar iets omgezet worden?
icon

Beste antwoord door Michiel van Tele2 10 april 2019, 13:43

1- Onze mailserver probeert een bericht meerdere keren af te leveren, daarbij wordt niet gekeken naar de reden dat het afleveren niet lukt. Als de maximale wachttijd voor het versturen van een bericht is verlopen en het niet afgeleverd is ontvang je een bounce melding. In de bounce melding wordt aangegeven wat de reden is dat het bericht niet is afgeleverd.

2- Email providers bepalen zelf welke encryptie ze willen gebruiken bij het verzenden van emails. Het kan dus zijn dat die gebruik maken van een andere encryptie en dat die encryptie wel ondersteunt wordt door de mailbox van de ontvanger. Wij hebben gekozen voor de TLS-encryptie en berichten kunnen alleen worden afgeleverd bij mailservers die deze encryptie ondersteunen (het is mogelijk voor een mailserver om meerdere encrypties te ondersteunen voor binnenkomende email berichten).
Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

13 reacties

Reputatie 2
Badge
Hoi HTN,
Om te kunnen onderzoeken wat de reden is dat de email bounced wanneer je die verstuurd vanaf je Versatel account hebben wij de inhoud van de bounce email nodig. Kun je de tekst in de email toevoegen aan deze forum post? De email adressen hoef je niet mee te zenden.
Reputatie 1
Dag Michiel
Dank alvast voor je reactie en je intentie om het uit te zoeken.
Bijgaand het laatste bounce-bericht, waarbij ik de mailadressen wat verminkt heb met XXXX....
Hopelijk biedt het duidelijkheid en aanknopingspunten.
Hoor het graag. Want het is een redelijk frequent mailcontact wat ik met deze persoon heb. En ik moet nu dus steeds uitwijken naar mijn gmail-account. Terwijl mijn versatel-account toch mijn standaard is....

Hi. This is the qmail-send program at smtp4.versatel.nl.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.
---------------------------------------------------------------------
Het volgende bericht is niet aangekomen bij de geadresseerde.

De meest voorkomende redenen zijn:
- het verkeerd intypen van het e-mailadres of het e-mailadres bestaat niet.
- de mailbox van de ontvangende gebruiker is vol waardoor er geen e-mail meer wordt geaccepteerd.
- het e-mailbericht stond in de wachtrij en kon in de afgelopen 2 dagen niet worden afgeleverd.

--------------------------------------------------------------------

The following email message did not reach the recipient.

The most common reasons are:
- misspelled email address or the email address does not exist (anymore).
- the recipients mailbox does not accept new mail because it is full.
- the message was queued and could not be delivered in the past 3 days.

---------------------------------------------------------------------

:
TLS not available: connect failed
I'm not going to try again; this message has been in the queue too long.

--- Below this line is a copy of the message.

Return-Path:
Received: (qmail 22954 invoked by uid 0); 23 Mar 2019 20:43:44 -0000
Received: from unknown (HELO DESKTOP9UDVF04) ([143.176.159.33])
(envelope-sender )
by smtp4.versatel.nl (qmail-ldap-1.03) with SMTP
for < >; 23 Mar 2019 20:43:44 -0000
From: "nijhoff"
To:
Subject: TEST
Date: Sat, 23 Mar 2019 21:46:42 +0100
Message-ID:
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/mixed;
boundary="----=_NextPart_000_0009_01D4E1C1.E797A5C0"
X-Mailer: Microsoft Outlook 14.0
Thread-Index: AdThuVKKwXjBKYHjTKCatbpfWAC2kA==
Content-Language: nl

This is a multipart message in MIME format.

------=_NextPart_000_0009_01D4E1C1.E797A5C0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="----=_NextPart_001_000A_01D4E1C1.E797A5C0"

------=_NextPart_001_000A_01D4E1C1.E797A5C0
Content-Type: text/plain;
charset="us-ascii"
Content-Transfer-Encoding: 7bit
Reputatie 2
Badge

De meest voorkomende redenen zijn:
- het verkeerd intypen van het e-mailadres of het e-mailadres bestaat niet.
- de mailbox van de ontvangende gebruiker is vol waardoor er geen e-mail meer wordt geaccepteerd.
- het e-mailbericht stond in de wachtrij en kon in de afgelopen 2 dagen niet worden afgeleverd.

In het het overzicht staan bovenstaande punten als meest voorkomende oorzaak waardoor de email niet is afgeleverd. Kun je deze punten controleren?
Reputatie 1
Dag Michiel,
De eerste twee bullets zijn 100% zeker niet van toepassing.
En ja, dan blijft dus de derde over: 2 dagen lang in de wachtrij.
Hoewel ik niet weet of deze derde optie nu echt een oorzaak aangeeft. Ik kan me ook voorstellen dat jullie ook bij een volle mailbox van de geadresseerde dat ding nog enige tijd proberen aan te bieden.
Kortom, juist die derde optie biedt toch niet zo veel aanknopingspunten qua oorzaak?
En feitelijk stond die derde optie ook in het bounce-bericht:
Anyway, voor mij blijft voorlopig de meest logische denkrichting dat dit soort e-mailadressen ('.cc') ergens op een zwarte lijst staan en als zodanig niet doorgegeven worden.
Eventueel geef ik je het betreffende mailadres wel openlijk. Maar dan moet je even een privé-bericht aan me sturen zodat ik het zo aan je kan meedelen. Kun je zelf experimenteren.
p.s. Dank voor het nog verder opschonen van dat bounce-bericht.
Reputatie 2
Badge
Je kunt via de link een privé bericht naar mij sturen, graag ontvang ik het email adres waarnaar je geen bericht kunt sturen. Privébericht naar Michiel Zijn er meerdere email adressen die eindigen op .cc waar je berichten op bouncen?
Reputatie 1
Dag Michiel,

Ik ga die persoon even vragen of hij er bezwaar tegen heeft. Je krijgt het adres dan zsm.
Dank in elk geval voor het meedenken.
Het heeft niets met de domein extentie .cc te maken. maar met de mailserver waar het xxx.cc domein op draait.
De smtp server van tele2 is zo ingesteld dat deze geen onbeveiligde verbinding wil gebruiken maar de mailserver van de xxx.cc ondersteund geen beveiligde verbinding.

is de beveiliging van tele2 dat te strikt of die van xxx.cc te soft ?
Reputatie 1
Bedankt. Zou kunnen dat je gelijk hebt. Maar dat fenomeen zou dan veel vaker moeten optreden, lijkt me. En dan zou Michiel van Tele2 dat ook vrij snel als reactie hebben kunnen geven.
En het blijft vreemd dat Google ofwel gmail die verbinding wél zondermeer legt naar dat mailadres.
Maar goed, nogmaals, misschien heb je gelijk dat dit de oorzaak is.
Reputatie 2
Badge
Het is niet mogelijk om emails te verzenden naar het email adres die je hebt doorgegeven doordat de mail server van de ontvanger geen gebruik maakt van TLS. Je kunt alleen emails naar dit email adres versturen als de bijhorende mail server wordt beveiligt met TLS encryptie.
Reputatie 1
Dag Michiel,

Dank je wel voor het uitzoeken.
Ik geloof je 100%... maar blijf, inclusief je antwoord, toch met mijn nieuwsgierigheidsvragen zitten. Paar vragen:

1- Als TLS het probleem is, dan zou je dat toch in de eerste seconde na het versturen van het/mijn bericht kunnen vaststellen?! Maar nu staat de smtp-server van Tele2 twee dagen lang aan te bieden aan die hosting-partner..... om vervolgens na twee dagen te constateren dat er een beveiligings-issue is?! Dat lijkt toch vreemd? Of zie ik iets niet.

2- Volgens de geadressseerde ben ik in al die tijd de eerste persoon die dit bounce-probleem heeft. Omdat dit een veelgebruikt mailadres van hem is, ontvangt hij dagelijks diverse mailtjes van diverse mensen/smpt-servers. Dat houdt dus in dat (bijna?) alle andere providers in Nederland dit TLS niet als issue zien. Inclusief een bloedhondpartij als Google, die met gmail wel gewoon het contact legt met deze mailserver zonder TLS-encryptie. Wat is dan de reden dat Tele2 opeens zo 'streng' is rond deze TLS-encryptie?

Benieuwd naar je reactie.
Reputatie 2
Badge
1- Onze mailserver probeert een bericht meerdere keren af te leveren, daarbij wordt niet gekeken naar de reden dat het afleveren niet lukt. Als de maximale wachttijd voor het versturen van een bericht is verlopen en het niet afgeleverd is ontvang je een bounce melding. In de bounce melding wordt aangegeven wat de reden is dat het bericht niet is afgeleverd.

2- Email providers bepalen zelf welke encryptie ze willen gebruiken bij het verzenden van emails. Het kan dus zijn dat die gebruik maken van een andere encryptie en dat die encryptie wel ondersteunt wordt door de mailbox van de ontvanger. Wij hebben gekozen voor de TLS-encryptie en berichten kunnen alleen worden afgeleverd bij mailservers die deze encryptie ondersteunen (het is mogelijk voor een mailserver om meerdere encrypties te ondersteunen voor binnenkomende email berichten).
Reputatie 1
OK, dank je wel. Klinkt logisch. Ik zal vragen of mijn geadresseerde zijn eigen hosting-partij hierop wil/kan aanspreken.
Reputatie 2
Badge
Graag gedaan!