Sticky

poging tot sms fraude.

• 26 februari 2019
  • 2 reacties
  • 747 x bekeken

Let op!

Ik heb nu al twee maal een sms ontvangen waarin ik wordt opgeroepen om een bedrag (46.20) te betalen. De eerste sms bevat geen bedrag, maar lijkt afkomstig van Tele2:

Betaal je Tele2 factuur en voorkom dat je wordt afgesloten. betaal direct via iDeal met de ondertaande link of de Tele2 app.

De link verwijst naar een betaal verzoek via de Rabo bank en je komt in een betaalomgeving waar Tele2 in de kop staat, maar de bankrekening en naam van de begunstigde verschillen. Er is ook geen factuur en die is ook niet te vinden. Ik heb (uiteraard) niet betaald.

De tweede keer dat ik het sms'je ontving was niet Tele2 de afzender maar een buitenlands telefoonnummer: 00447367 635853. Tekst identiek, maar ook een bedrag wordt genoemd.

Voor de goede orde, de telefoon die het smsje ontvangt is niet aangesloten op tele2, al heb ik wel andere toestellen die wel op tele2 zitten.

Het lijkt bedriegelijk echt, het bedrag is niet per definitie schokkend, daarom ben je gauw genegen het 'soort tikkie' verzoek op te volgen.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

2 reacties

Reputatie 6
Badge
Hi aducom! Ontzettend bedankt voor je waarschuwing en je ontzettend nauwkeurige omschrijving van de SMS.

We zijn ook eerder deze middag op de hoogte gebracht dat er een dergelijke SMS rondgaat. Ik heb je topic even verplaatst naar een ander deel van het forum zodat het de aandacht krijgt die het verdient.

Als aanvulling hierop: als je via de SMS een link naar MijnTele2 hebt gevolgd en hebt ingelogd is het belangrijk om zo snel mogelijk je wachtwoord te wijzigen!
Reputatie 5
Badge +1
Heftig 0044 is VK. Je verwacht eerder OostEuropa of Africa.