Sticky

Phishing

  • 30 november 2017
  • 49 reacties
  • 10176 x bekeken

Reputatie 6
Badge

Wat is phishing?


Phishing is een vorm van oplichting via het internet. Vaak word je via een e-mail naar een website gelokt om hier in te loggen met privégegevens. De e-mail lijkt van een betrouwbare partij te komen, zoals van ons. Meestal is het verzoek om in te loggen en gegevens te controleren zoals een onbetaalde factuur of je gegevens in de MijnTele2 omgeving.

 

Hoe herken ik phishing?


Het herkennen van phishing wordt steeds moeilijker. De e-mail die je ontvangt is moeilijk van echt te onderscheiden.
Soms komt het voor dat de opmaak van de e-mail niet juist is, of dat er spel en schrijffouten in de tekst staat. Echter zijn er ook e-mails die zo echt lijken dat je niets vermoedend de instructies in de mail opvolgt.

Bij ons kun je onthouden dat wij van Tele2 nooit om persoonlijke gegevens zouden vragen via de e-mail. Ook zullen we nooit vragen om in te loggen via een e-mail.

 

Wat doet Tele2 om phishing te voorkomen?


Wij zorgen ervoor dat we bekende links in verstuurde e-mails blokkeren. Het is voor ons lastiger om dit met e-mailadressen te doen, omdat de oplichtende partij zich kan verschuilen achter een nep e-mailadres.

 

Wat kan ik doen om phishing te voorkomen?


Help ons om jezelf en andere te beschermen tegen phishing.

Hoe bescherm je jezelf:
Log nooit in via een link in je e-mail

Hoe kun je helpen andere te beschermen:
Vermoed je dat je een phishing e-mail hebt ontvangen, reageer dan op dit bericht met het e-mailadres dat jij in de mail kunt zien. Wij zullen wanneer dit nodig is contact met jou opnemen via een privébericht om verder onderzoek te doen.

 

Vanuit welke e-mailadressen stuurt Tele2 E-mails?


Voorbeelden:
mail@communicatie.tele2.nl
klantenservice@tele2.com
no_reply@tele2.nl
noreply@tele2.nl
klantenservice@tele2.nl
info@email.tele2.nl
afm@t-mobile.nl

 


Is de afzender anders dan is de kans groot dat het om een phishing mail gaat.

 

Welke mail adressen worden momenteel onderzocht?

 

Momenteel krijgen we veel berichten binnen over mails met de afzender klanten@tele2.nl, fraude.tele2@gmail.com We weten af van de mail en we zijn bezig de links te blokkeren.

Voorbeeld mail:

62862cfc-001a-4933-ac10-943b3a83b0b5.png


 

87e847ac-f66e-44cc-8793-a51a40107c58.jpg


 

a598eece-f1ed-4c4d-9c77-2f089e50bc1e.png


 

1e130b2e-129e-4445-ac13-212732efcab1.png

 

 


49 reacties

Beste Tele2,

Ik heb een mailaccount van zonnet.
Zojuist heb ik een mail gehad van DoNotReply@t-mobile.nl met het verzoek om mijn webmail binnen 48 uur te upgraden. De button in de email vewijst naar het webadres: https://tele2-e-mail-intellen.netlify.com/   .

Het ziet er allemaal heel echt uit, maar mijn vader zegt dat het domeinnaam van het webadres niet van tele2 is, en dat het onwaarschijnlijk is dat je binnen 48 uur zou moeten reageren.

Mijn vraag: Is dit phishing of komt deze mail echt van jullie?

Als jullie de moeite zouden willen nemen op dit bericht te reageren zou zeer goed voor mijn gemoedsrust zijn, en zou ik heel dankbaar voor zijn.
Wellicht dat het iemand anders ook zou kunnen helpen.

Alvast bedankt,
Olivier

Reputatie 6
Badge +1

Moet wel mis zijn nog wel met een domeinnaam in Noord Macedonië. 

Vannacht deze onderstaande mail met attachment over beveiligingsupdate  e-mailadres ‘namens’ Tele2’ ontvangen.. 

Lijkt me frauduleus!

 

 

 

Hallo, 

Ik heb onlangs een email ontvangen van customer@support.icloud.com en perongeluk op de link geklikt. Al voordat ik iets zag dit weggeklikt en de email weer verwijderd. @Tele2 aub deze email checken en mogelijk blokkeren. Ik heb al contact gehad met de klantenservice. 

Gr Jelle

 

Reputatie 4
Badge +2
Ik heb geen muis, maar bij mij huawei handy komt het achterliggende internetadres naar voren als je even de vinger op de link houdt! Geldt ook voor de links die hier staan.

Goeie tip, werkt op mijn Huawei i.d.d. ook zo.
Reputatie 7
Badge +5
Yup je middelvinger, heb je die meteen paraat als het een phishing mailtje blijkt te zijn 🤣
Dus: muis = vinger 😉
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb geen muis, maar bij mij huawei handy komt het achterliggende internetadres naar voren als je even de vinger op de link houdt! Geldt ook voor de links die hier staan.
Reputatie 7
Badge +1
Voor de links in een e-mail altijd de “mouse-over” gebruiken, die laat de “echte” (deep)link zien.
Reputatie 4
Badge +2
Ja, in dit geval waarschijnlijk emailadres, maar met webadres bedoelde ik het domeinnaam gedeelte wat je bovenin ziet.
Trouwens wat je ziet is ook niet altijd wat eronder zit bij een link in zo'n email: www.zomaariets.invalid
Als je erop klikt kom je op de Tele2 website uit.
Reputatie 7
Badge +1
Ik mag hopen dat het een e-mailadres is i.p.v. webadres, anders zou er al op een link zijn geklikt. En idd, e-mailadres en webadres, alsmede domein in de links in de e-mail verraden altijd dat het nep is. Helaas leest/kijkt niet iedere gebruiker even zorgvuldig.
Reputatie 4
Badge +2
Er klopt sowieso wel meer niet aan dat bericht.
Ten 1ste het webadres bovenin.
En elke dag 10 gelukkige gebruikers die iets winnen en later wordt het bericht maar aan 8 gebruikers gestuurd en zijn er maar 2 prijzen 😖
Reputatie 7
Badge +1
Die zin met ip adres was niet slim, dat maakt het juist verdachter.
Wel een stoerdere actie dan tompoucen 🤡
Reputatie 7
Badge +4
En weer een nieuwe poging om op een mobiele telefoon een phising actie uit te voeren!
Ze kunnen op basis van het IP adres zien dat dit tot de Tele2 mobiele IP reeks behoort en zo de melding customisen! Niet klikken natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +1
De link is wel degelijk de Tele2 website. Een Tele2 moderator kan nagaan of er een foutieve mailshot is verstuurd.
Ik hrb een raare email gekregen , wel van normale no_reply@tele2.nl mail. Zie de beeld.

Dat is geen nepmail. Als iemand een privébericht aan een forumlid stuurt, is dat te zien aan een kleine "1" bij je avatar rechtsboven als je ingelogd bent. Dat valt niet erg op, daarom stuurt Tele2 een mailtje dat je een privébericht hebt ontvangen. De afzender is het hoofd van het moderatoren-team Henk Hansevoort. (officiële titel: Community Manager )

Er zijn al een aantal topics over deze spam, b.v.
https://forum.tele2.nl/over-het-forum-327/forumgebruiker-aangeven-76004
https://forum.tele2.nl/mobiele-abonnementen-180/oplichter-76011/index1.html#post461293
https://forum.tele2.nl/e-mail-314/spam-te-blokkeren-76010
https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/spam-phishing-75993
https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/privebericht-romaric-natasha-76015

De moderatoren hebben gemeld, dat ze bezig zijn deze Natasha te blokkeren.
weer nepmail nu van tele2 Forum, afzender Henk.Harsevoort@tele2.com
Beste,

Je hebt een nieuw privébericht van shane343 ontvangen op het Tele2 Forum.

Klik hier om het bericht te lezen.

Groet,

Tele2
thank you so much. this is extremely informative and exactly what i wanted
Van Onderwerp Ontvangen Grootte Categorieën
Hallo,

Een nieuw bericht is beschikbaar op uw TELE2-berichten.
Raadpleeg de onderstaande link om het te raadplegen:

Klik hier

Met vriendelijke groeten,
TELE2-team





















http://email.email.withings.com/c/eJxVjkEOwiAURE8DS8L_UGgXLNS290D4WkwF06JeX3RnMrOYSWbyojP6HDVPDiUMErEDBVb2AoSeTtNh6pTG03gc55lpSXefVvFOdUn5uotQ7nxxuldgNMAZIJIBItCkiMgMRskBBr66pdbHztSB4dzkQyjPXP9-Wp1LTZcUfE0l83f01TtmjwyRmn9jVH2H0tpvtiPf3M3HhrSF0thetO2-0iry-gEu-D7P
> [11]
> http://email.email.withings.com/c/eJxVjkFuwyAURE8DOyP8weAsWCSxfQ_MpzEVxhGgcP3S7irNaDSzeBo0Su4oaTDAxxsHmEYxaj6zkcn1ud7XSUh4Lo9l24jk_rQhshbqEdKrMHed9DBSKeBfiLtGp5zS2k67m8VNzwAoOdBojlrfhYg7ga2rtfaP0afoXzb2LD5_gvNlqD6fZbAJB3clDDVcqdCGtlpD9IMA-O4_Ioh5Aq71b9cLzebbYv-Z3dUPf3wutvrIUvwBQchGzQ
> [12]
> http://email.email.withings.com/c/eJxVTssOgyAQ_Bo4ElhQ8MChvv5jVao0-IgSSf--tLcmM5nMZHYzky3VMCnqLXBRcYBCSKG5YYKprukeXSEVNG3d9j1R3K3oA0s-Ln6bLzbuK12scrkiB24kVs-xQDOUwLmpSinUIFDRYJcYj4vIB4E-I6X09yNHwc0Ysh6nv3F80zRhREt0TQBc5u8WpCmAa_31uqWnfeGUF53jnqfd7rwwusC28AG_cT3T
Van Onderwerp Ontvangen Grootte Categorieën
TELE2 Belangrijke boodschap wo 19:38 16 kB
Mijn e-mail adres staat nog wel in de tekst van mijn post. Kun je anders ook gewoon mijn post verwijderen?
Oh haha, Arjan was me voor, heel goed, tnx!
Goede les voor de toekomst..
Maar misschien is het dan ook niet handig om mensen te vragen om screenshots op een forum te plaatsen maar er een e-mail adres voor in te stellen zoals de banken ook hebben..
Dank voor advies pipo, meteen gedaan...
Reputatie 6
Badge
@mdelang

Ik heb je screenshot en de prive gegevens uit je post weggehaald, je mail adressen openbaar plaatsen is niet handig, deze kunnen natuurlijk in verkeerde handen vallen
@pipodeclown Thanx voor het signaleren!

Groet

Arjan

Reageer