Sticky

Phishing

Reputatie 6
Badge

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van oplichting via het internet. Vaak word je via een e-mail naar een website gelokt om hier in te loggen met privégegevens. De e-mail lijkt van een betrouwbare partij te komen, zoals van ons. Meestal is het verzoek om in te loggen en gegevens te controleren zoals een onbetaalde factuur of je gegevens in de MijnTele2 omgeving.

Hoe herken ik phishing?

Het herkennen van phishing wordt steeds moeilijker. De e-mail die je ontvangt is moeilijk van echt te onderscheiden.
Soms komt het voor dat de opmaak van de e-mail niet juist is, of dat er spel en schrijffouten in de tekst staat. Echter zijn er ook e-mails die zo echt lijken dat je niets vermoedend de instructies in de mail opvolgt.

Bij ons kun je onthouden dat wij van Tele2 nooit om persoonlijke gegevens zouden vragen via de e-mail. Ook zullen we nooit vragen om in te loggen via een e-mail.

Wat doet Tele2 om phishing te voorkomen?

Wij zorgen ervoor dat we bekende links in verstuurde e-mails blokkeren. Het is voor ons lastiger om dit met e-mailadressen te doen, omdat de oplichtende partij zich kan verschuilen achter een nep e-mailadres.

Wat kan ik doen om phishing te voorkomen?

Help ons om jezelf en andere te beschermen tegen phishing.

Hoe bescherm je jezelf:
Log nooit in via een link in je e-mail

Hoe kun je helpen andere te beschermen:
Vermoed je dat je een phishing e-mail hebt ontvangen, reageer dan op dit bericht met het e-mailadres dat jij in de mail kunt zien. Wij zullen wanneer dit nodig is contact met jou opnemen via een privébericht om verder onderzoek te doen.

Vanuit welke e-mailadressen stuurt Tele2 E-mails?

Voorbeelden:
mail@communicatie.tele2.nl
klantenservice@tele2.com
no_reply@tele2.nl
noreply@tele2.nl
klantenservice@tele2.nl

Is de afzender anders dan is de kans groot dat het om een phishing mail gaat.

Welke mail adressen worden momenteel onderzocht?

Momenteel krijgen we veel berichten binnen over mails met de afzender klanten@tele2.nl. We weten af van de mail en we zijn bezig de links te blokkeren.

Voorbeeld mail:

12 Reacties

Vandaag vanaf dit mailadres een mail ontvangen dat ik nog een openstaande factuur bij Tele2 zou hebben:

klantenmail@telenet.nl

Beste klant,
U heeft nog een openstaande factuur. Klik hier om naar uw mijn Tele2 te gaan.
We houden contact.
Tele2
Vanavond een mail gehad van Tele2 dat er een bericht klaar staat op mijn Tele2 na doorgeklikt te hebben en te hebben ingelogd kon ik dit bericht wat klaar moest staan nergens vinden en zag ik dat de email adres waar dit vandaan kwam klantenservice@tele2mobiel.cf was en de site waar ik mijn login gegevens in moest vullen http://mobiel.tele-2.net/ was. Na het inloggen daar werd ik wel keurig naar tele 2 doorverwezen maar toch vertrouw ik het niet en heb ik ook direct mijn wachtwoord gewijzigd

Reputatie 3
Badge +2
@Ik ben ik als ik ik ben, bedankt voor je duidelijke uitleg en screenshot. Ik heb het doorgegeven! Dit is inderdaad niet afkomstig van ons.
Ik heb een mail ontvangen van " no-reply@tele2.nl "

Is dit E-mail van jullie of is het een fake?

Want ik zie hem niet tussen de lijst staan
Reputatie 4
Badge +3
Saif schreef:

Ik heb een mail ontvangen van " no-reply@tele2.nl "

Is dit E-mail van jullie of is het een fake?

Want ik zie hem niet tussen de lijst staan

Ik ga het voor je nakijken. Ik heb je een privebericht gestuurd zodat we de inhoud van de mail kunnen bekijken.
Gisteren kreeg ik het onderstaande bericht van email: mail.sso-tele2@2mobiel.nl. De linkjes in het bericht leiden naar de website: klantenmobiel.su

Ik ben niet eens een klant bij Tele2.

Reputatie 3
Badge
Hallo TNN,

Bedankt voor je melding.
Dit mailtje is absoluut niet van ons en ziet er er helaas behoorlijk echt uit.

Ik zou graag nog wat extra info willen ontvangen als dit mogelijk is.
Hiervoor heb ik jou een privèbericht gestuurd.

Groet,
Erwin
Ik kreeg afgelopen week een spam mail van -aangepast door moderator- met "Profitable business proposition. Kindly reply for detail..." (text only). Dus misschien heeft iemand dat account overgenomen.
Deze kreeg in net vandaag, 15-2-2018 in mijn mail. Als ik op reageer druk, krijg ik als mailadres de bovenste in zicht:
Met het onderstaande bericht.
Als jullie, Tele 2, het bericht of anders via eigenschappen de details willen weten, ik sta in jullie bestand en ik had net een Messenger bericht van jullie ontvangen met de link van deze pagina

From: arlong@unm.edu
Sent: Thursday, February 15, 2018 9:49 AM
To: info@mail.com
Subject: [spam]

Momenteel zijn we bezig met het upgraden van onze www.tele2.nl databaseservice. Als je je account wilt blijven gebruiken, CONTROLEER HIER HIER en ga door met het gebruik van je e-mailaccount.

Als u deze oefening niet voltooit, wordt uw account inactief

Helpdesk Servicevoorwaarden

Copyright ©️ 2002-2018 Blackboard, Inc. Alle rechten voorbehouden
Ik heb vorige week een mailtje gekregen met een neppe factuur erin! Op een oud en zelfs opgezegd account. Ik heb de screenshot erbij gedaan. Het telefoonnummer klopt wel, maar de factuur die bij de mail zat had een verkeerd adres van mij en een ander rekeningnummer dan de normale van Tele2.

Beste stellakoemans - @stellakoemans

Een tip - Klik nooit rechtstreeks op een link in een mail, zelfs al komt deze van je provider. Typ altijd zelf het je bekende adres in van Mijn Tele2 om je factuur te bekijken.

Fijne dag nog ! 😎
We zijn geen tele2 klant, maar kregen wel bijgaand bericht gewoon vanuit noreply@tele2.nl. Onderwerp en inhoud van de mail stemmen niet overeen.

Reageer