Sticky

Overlast buitenlandse nummers (Wangirifraude)

• 14 maart 2017
  • 417 reacties
  • 136644 x bekeken

Toon eerste bericht

417 reacties

Reputatie 2
Ook werd net gebeld, nummer in bijlage
@jvgaalen72 dat is zeker voldoende, zolang je niet terug betlt, komen er geen kosten op rekening.

Dank je, daar hoopte ik al op. Ik ga het wel even volgen allemaal...
Reputatie 7
Badge +2
@jvgaalen72 dat is zeker voldoende, zolang je niet terug betlt, komen er geen kosten op rekening.
Ik ben zojuist gebeld door nummer +53 588770064. Helaas heb ik wel opgenomen en zag daarna dat het een nummer uit Cuba was. Ik heb niet teruggebeld en het nummer geblokkeerd. Is dit nu voldoende? Is er verder geen risico op schade?
Reputatie 6
Badge
We hebben de laatste paar dagen veel meldingen ontvangen van lastpakken die met Cubaanse nummers bellen (landcode +53). Je hoeft je geen zorgen te maken dat je persoonlijke gegevens op straat liggen. Providers krijgen van een overkoepelende instantie telefoonnummerreeksen toebedeeld en deze informatie is openbaar gepubliceerd. Het lijkt erop dat een van onze nummerreeksen aan de beurt is, als je gebeld wordt is dat volstrekt willekeurig.

Blijf echter waakzaam voor dergelijke fraude en bel nooit terug naar onbekende buitenlandse telefoonnummers.
Ik ben vandaag ook gebeld door een Frans nummer. 0033 6 87 16 47 65.
Zojuist gebeld door dit nummer : +33 2 94 45 34 25 ( hier stond Frankrijk bij ).
Mijn vriend is vanmiddag gebeld door : +53764780173 ( hier stond Cuba bij ).
Reputatie 7
Badge +4
Zojuist gebeld door nummer ‭+53 764780173‬. Veel meldingen vandaag 3-3-2018 wie wie heeft mij gebeld.nl. Allemaal tele 2 klanten. Lijkt mij dat jullie server gehackt is.

Lijkt me niet, gewoon call centers of andere vervelde lui die uit het buitenland bellen in de hoop dat JIJ terugbelt. Zolang je dat niet doet is er niets aan de hand. Maar vervelend is het wel.
Zojuist gebeld door nummer ‭+53 764780173‬. Veel meldingen vandaag 3-3-2018 wie wie heeft mij gebeld.nl. Allemaal tele 2 klanten. Lijkt mij dat jullie server gehackt is.
Bedankt voor de bijdrage!

@jackstars het derde nummer dat je laat zien is een regulier Nederlands 06-nummer. Het is nagenoeg uitgesloten dat dit nummer betrokken is bij Wangirifraude en om deze reden censureer ik de laatste drie cijfers even.
oke dankjewel zal ik hem weghalen
Reputatie 6
Badge
Bedankt voor de bijdrage!

@jackstars het derde nummer dat je laat zien is een regulier Nederlands 06-nummer. Het is nagenoeg uitgesloten dat dit nummer betrokken is bij Wangirifraude en om deze reden censureer ik de laatste drie cijfers even.
ik heb weer 2 nummers 1 waarvan ik zeker weet dat dit niet klopt aangezien ze een bandje gebruiken voor de voicemail en 1 andere

+88 1997120410
+1(618)482-5466(deze is de nep voicemail)

Aangepast door moderator: Frenk van Tele2
Hoi,

Ik ben gebeld door het nummer +53764780154 en ik ben zo stom geweest om terug te bellen maar heb toen direct opgehangen omdat ik zag dat het een scam nummer is. Het is trouwens een cubaans nummer.

Groet,

Stephanie

Ja hier het zelfde, ook deze ochtend. Ik bedacht me al dat ik niet moest terugbellen maar klikte er toen per ongeluk op. 😩
Meteen opgehangen.
Hoi,

Ik ben gebeld door het nummer +53764780154 en ik ben zo stom geweest om terug te bellen maar heb toen direct opgehangen omdat ik zag dat het een scam nummer is. Het is trouwens een cubaans nummer.

Groet,

Stephanie
Ok Friesian. Gelukkig had je geen last meer. Hetzelfde.

Nou,in buitenland hebben ze echt mijn telnr niet,hoor.

Ik heb geen Twitter,Facebook,Instagram en andere sociale media.
Heb alleen Whatsapp en Mail.

Dit zegt echt niets @Bosniangirl.
Er kan sprake zijn dat iemand anders ooit jouw nummer heeft gehad. Honderden willekeurige nummers kunnen automatisch tegelijkertijd worden gebeld.

Ook de Microsoft fraude is een bekend probleem.
Onlangs werd ik zo ook gebeld, een man sprak Engels, vertrouwde het niet.
Dus ik bleef consequent dialect gebruiken. Op een gegeven moment vroeg hij: Can you please speak English?
Maar ja ik ken wel spieken van een spiekbriefje maar paerdjuh kennie spiek in ingliesch. Errug hè?😉
Toen was het gesprek, een interessant gesprek, heel snel voorbij.

Nooit meer een telefoontje gehad..

Fijne dag nog !😎

Een verkeerde app installeren, zich aanmelden voor win acties op Facebook/Instagram, aanmelden voor een gratis iets...

Dat zijn een van de manieren dat firma's van telemarketing of fraudeurs aan jou nummer kunnen komen, dat is het zelfde als mail spam, alleen is het controle van mail spam veel beter geïmplementeerd dan telefoon spam...

*Tip, bij quoten van een reactie, als je alleen de relevante stukje quote (vooral bij een lange reactie), maar het topic veel beter leesbaar.

Ik heb geen Twitter,Facebook,Instagram en andere sociale media.
Heb alleen Whatsapp en Mail.
Reputatie 7
Badge +2

Een verkeerde app installeren, zich aanmelden voor win acties op Facebook/Instagram, aanmelden voor een gratis iets...

Dat zijn een van de manieren dat firma's van telemarketing of fraudeurs aan jou nummer kunnen komen, dat is het zelfde als mail spam, alleen is het controle van mail spam veel beter geïmplementeerd dan telefoon spam...

*Tip, bij quoten van een reactie, als je alleen de relevante stukje quote (vooral bij een lange reactie), maar het topic veel beter leesbaar.
38763301966 Dat is telnr uit mijn land Bosnie: 00387 Servie is 00381

(Edit moderator: Even de grote quote eruit gehaald voor betere leesbaarheid :))
Het is moeilijk te achterhalen hoe deze bedrijven aan jou nummer gekomen zijn... Misschien ooit voor een website/app aangemeld en dat daar een data lek is gebeurt bijvoorbeeld.

Wat die telemarketing bedrijven doen is meestal honderden telefoon nummers hebben zodra ze niet snel geblokkeerd worden. Maar als je ze terug belt, betaal je normale internationale tarieven (voor de boven genoemde net-nummers dan), wangirifraude houdt in dat de scammer jou nummer belt, alleen maar een keer laten afgaan en als je het terug belt, bel je zonder te weten naar een peperdure service nummer in het buitenland.

Maar goed, mooi verhaal, maar wat je aan kunt doen is mee leven tot dat ze stoppen, gewoon die nummers in jou telefoon blokkeren en niet na kijken.

Een andere, dramatischer optie is een nieuwe nummer opvragen.

Nou,in buitenland hebben ze echt mijn telnr niet,hoor. Alleen fam in Bosnie en Servie. Maar geen bedrijven,firma's.
Wordt de laatste week minimaal 1x per dag gebeld door een buitenlands nummer. De laatste 3 dagen verwijder ik de nrs. niet meer om ze door te kunnen geven. Half uurtje geleden over gebeld met klantenservice.
+37123610573 (Letland)
+6768992423 (Tonga)
+6768992401 (Tonga)
+34677505275 (Spanje, Vodafone)
Reputatie 7
Badge +2
Het is moeilijk te achterhalen hoe deze bedrijven aan jou nummer gekomen zijn... Misschien ooit voor een website/app aangemeld en dat daar een data lek is gebeurt bijvoorbeeld.

Wat die telemarketing bedrijven doen is meestal honderden telefoon nummers hebben zodra ze niet snel geblokkeerd worden. Maar als je ze terug belt, betaal je normale internationale tarieven (voor de boven genoemde net-nummers dan), wangirifraude houdt in dat de scammer jou nummer belt, alleen maar een keer laten afgaan en als je het terug belt, bel je zonder te weten naar een peperdure service nummer in het buitenland.

Maar goed, mooi verhaal, maar wat je aan kunt doen is mee leven tot dat ze stoppen, gewoon die nummers in jou telefoon blokkeren en niet na kijken.

Een andere, dramatischer optie is een nieuwe nummer opvragen.
Tja, zoals ik al zei doen ze dit al sinds augustus vorig jaar. Geen idee waar ik mijn nummer allemaal heb achtergelaten toen of in de tussentijd. Bitcoin gerelateerde site zou mogelijk kunnen zijn, maar heb op de sites die ik me kon herinneren eens ingelogd en daar staat mijn telefoonnummer in ieder geval nu niet (meer?) in. Zouden die nummers gespoofed worden of zijn het echt vast in gebruik zijnde lijnen? Dan zouden ze toch wel geblokkeerd worden neem ik aan?

Kan ik hier zelf nog iets aan veranderen want het is soms toch wel irritant, ondanks dat het onmiddelijk geblokkeerd wordt door mijn app.
Reputatie 7
Badge +2
@Siemen1234

Dat zijn erg veel nrs uit de UK, meeste zijn ook normale vaste telefoon nummers (+4420 is Londen, +44330 is een bedrijfsnummer zoals 088 hier in Nederland).

Heb een paar van deze nummers gegoogled en komt vaak op financiële telemarketing, beurs advies en bitcoin telemarketing.

Dus niet zo zeer wangirifraude, maar gewoon telefonisch spam.

Heb je als laatste jou nummer doorgegeven online bij registreren van website/app of bij een onderzoek? Was dat gerelateerd met financiële dingen/beurs/bitcoins?
+443303902511 heeft inmiddels 7x gebeld sinds gister.

Reageer