Info

Mijn mobiele abonnementskosten zijn hoger: inflatiecorrectie 2021

  • 17 August 2021
  • 4 reacties
  • 551 x bekeken

Reputatie 7
Badge +12

Mijn factuur is hoger, hoe kan dit?! Ik hoor het je denken en de vragen die bij je opkomen zijn begrijpelijk. Nee, je hebt niet buiten je bundel gebeld of geïnternet! En geen zorgen, je hebt ook niet ongemerkt een abonnementsdienst afgesloten. Jouw factuur is vanaf nu iets hoger door de inflatiecorrectie. Benieuwd naar wat dit inhoudt en welke gevolgen dit heeft voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. We hebben hier de meest voorkomende vragen voor je beantwoord.


Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.  
In 2021 voert Tele2 een inflatiecorrectie door op de vaste kosten van je mobiele abonnement. Dit geldt voor je Bel/SMS-bundel en je databundel. De inflatiecorrectie wordt jaarlijks bepaald door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en is voor dit jaar vastgesteld op 1,3%. De correctie is ingegaan op 1 juli 2021. Op de factuur die je in augustus ontvangt, zie je de correctie voor het eerst.


De inflatiecorrectie geldt voor alle consumentenabonnementen en contractverlengingen, met uitzondering van abonnementen die na 1 april 2021 zijn besteld of verlengd. De inflatiecorrectie geldt voor de volgende bundels:
•    Bel/SMS-bundel
•    Databundel


De prijzen van andere (losse) bundels en de tarieven voor verbruik buiten de bundel worden niet verhoogd.

 

Mag ik nu kosteloos opzeggen?

Je kunt je abonnement niet kosteloos opzeggen naar aanleiding van deze wijziging. In de Algemene Voorwaarden die bij je contract horen, staat deze inflatiecorrectie namelijk ook vermeld.


Hoe berekent Tele2 de inflatiecorrectie?

Tele2 volgt de door het CBS berekende inflatie (consumentenprijsindex). Het CBS berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing wordt gebaseerd op de stijging van het CPI-cijfer van het CBS over het voorafgaande kalenderjaar. Dit inflatiepercentage is 1,3% in 2021. Lees hierover meer op de website van het CBS.

 

Geldt dit ook voor Tele2 Thuis?

Ja, dit geldt ook voor Tele2 Thuis diensten, alleen wordt deze correctie per 1 januari ingevoerd. Dit kan je controleren op je factuur van januari. 

 

Heb je een andere vraag? Laat dan hieronder een reactie achter en de Community helpt je meteen verder! Wil je meer informatie over de kosten op je factuur? Klik dan hier.


4 reacties

Mijn nieuwe abbonement is sinds 2 juli ingegaan: eerste maand gelijk inflatiecorrectie gekregen (volgens de eigen website wordt dit ‘niet’ toegepast op abbonementen die de afgelopen 3 maanden zijn afgesloten.WEL DUS) Kan in mijn algemene voorwaarden het woord inflatie niet vinden en ook mijn contract zegt niets over deze inflatiecorrectie.

 

Met de klantenservice gebeld, maar ‘ik ben geen jurist’ en kon mij ook niet verder helpen. Daarnaast spotte de mensen bij de klantenservice gewoon met je als je zegt dat er niks te vinden is in de algemene voorwaarden: “Heb je het alles gelezen dan?’ was de reactie (Ctrl +F… niet heel moeilijk)

 

Ik wil graag een verwijzing naar het specifieke gedeelte van de algemene voorwaarden/contract waar er gesproken wordt over een inflatiecorrectie. Mijn algemene voorwaarden en contract komt het woord inflatie niet terug. 

Reputatie 7
Badge +8

Bij mij staat het in de algemene voorwaarden onder punt 14.

Misschien heeft iedereen andere voorwaarden, dan heb jij geluk en ik pech. Ik moet het wel betalen. 

 

14.

Tele2 is gerechtigd om ieder jaar per 1 juli het maandbedrag

van je Abonnement aan te passen als gevolg van inflatie.

Deze aanpassing wordt gebaseerd op de stijging van

het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS over

het voorafgaande kalenderjaarjaar. Tele2 voert geen

inflatiecorrectie door als er drie maanden of minder van je

Abonnement verstreken zijn.

In de voorwaarden Vaste Telefonie komt de term inflatie niet voor, maar wordt bij de prijsaanpassingen gesproken over prijsindex wijzigingen  :grinning:

edit

Reageer